Erickson coachposisjon – Hvor står man da?

Erickson coaching passer for deg
som gjennom coach-posisjon ønsker å få frem det beste hos andre.

«Erickson coaching er så langt mot coach-posisjon som det er mulig».

coachposisjon

Hva er en god coach?

En god coach er en som har evnen og ferdigheten i dialog å holde ideelt 100% fokus på den andre (fokuspersonen). Coachen er en samtalepartner som hjelper til med å videreutvikle andres indre drivkrefter slik at de oppnår de resultater de ønsker. Hvis man i samtalen står fast, behøver en sertifisert Erickson ICF-coach ikke å gå over til å gi råd, men i stedet benytte forskjellige kraftfulle samtale- og spørsmålsteknikker som skaper nødvendige rom, slik at fokuspersonen selv får det perspektivet han eller hun trenger for å finne meningsfulle svar, og slik når sine mål.

Kunsten å holde seg innenfor coachposisjon

Coachende væremåte er broen mellom rådgivning og ikke rådgivning,
en slags missing link mellom ikke-coaching og coaching.

Coachposisjon er et sentralt begrep etablert av Dr. Marilyn Atkinson i Ericksons coachingstil. Coachposisjon beskriver på en fleksibel måte arenaen for coachende væremåte som selve brobyggingen mellom rådgivning (ikke-coaching) og ikke rådgivning (coaching). Opplæringen vår gir et konkret samtaleverktøy for hvordan en person kan variere mellom å utøve ren ledelse og det å opptre med en coachende lederstil. Eventuelt kombinere sin konsulentrolle med en mer coachende konsulentrolle, uten at dette behøver kalles coaching.

For en coach er utfordringen å la sin samtalepartner ha suverenitet over mest mulig av samtaleområdene mellom de to. Dette leder til et prinsipp som kan uttrykkes på en visuell måte om hvordan en coach behersker kunsten å holde seg innenfor en så snever coachposisjon som mulig. Det å klare å holde seg innenfor coachposisjon, betyr å være coach og ikke (som terapeuten) at man forklarer hvorfor, eller (som konsulenten) forklare hvordan, eller som læreren forklare begge deler.

Å være en dyktig coach innebærer å beherske kunsten å la sin samtalepartner selv finne ut av, og styrke sitt eierskap til både hvorfor og hvordan. 

Erickson kvadranten – Hva gjør oss unike?

Erickson skiller seg ut fra andre coachingskoler med sin vekt på løsningsfokusert coaching. Den kraftfulle verktøykassen er grunnleggende årsak til at Erickson lenge har vært den raskest voksende coachingskolen globalt. Et viktig element er helhetstenking, visualisert med Erickson kvadranter, som hjelper fokuspersonen raskt å forstå komplekse sammenhenger i kommunikasjon.

Den viktigste kvadranten er Ericksons samtalekvadrant.
Denne fremstilles og jobbes det med i alle minikurs hos Erickson.

samtalekvadrant

Erickson coachpiler – Hvilke trinn trener vi på?

Erickson skiller seg ut fra andre coachingskoler med sin vekt på løsningsfokusert coaching. Et viktig element er handlingsrekker, visualisert med Erickson coach-piler.

En coachingsamtale er ikke som andre samtaler. Hvis den var som en flytur, forteller flystatistikk oss at avgang og landing er de to mest risikofylte fasene. Når flyet er i normal tilstand i luften slapper passasjerene av og pilotene kopler inn autopiloten. Når møtet flyr inn i turbulens, må møteleder koble ut autopilot og medvirke mer aktivt. Slik mener vi det er også i de ulike fasene i alle møter du har, og for viktige samtaler du vil gjennomføre.

Det er derfor hensiktsmessig å forklare og trene på hvordan en god samtale
– og særlig en god coachingsamtale – er som en reise og kan inndeles i flere faser,
fra start til slutt:

Her vises de overordnede trinnene i en Erickson Team Coaching pil:


mental trening