Siste nytt

For at du skal forstå hva den du snakker med egentlig mener, hjelper det om du hever nivået på lyttingen din.

Witworth og Kimsey-House var tidlig ute med å introduserte de tre nivåene på lytting i læreboken til den ICF-godkjente coachingskolen CTI. Hvis vi lytter aktivt når andre snakker, er det større sannsynlighet for at vi forstår hva de egentlig mener, konstaterer de. Lytting kan foregå på ulike nivåer:

Les mer

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 og 2019 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og studere på sine kunders effekt på sikt, før de selger inn gjennomførbarhet.

Les mer

Korte sitater fra Erickson studenter etter kursmoduler ICF coachutdanningen

(2018) På spørsmål fra salen på Minikurs om
"Hva er viktigste forskjeller for en coach som har NLP-utdanninger fra ikke-ICF-skole og fra dere som er Erickson ICF-sertifisert NLP-fundert coachutdanning? 

(Spørsmålet kom opp fordi en fra salen hadde NLP-bakgrunn og prøvecoach hadde opplyst om sin tidligere utdanning fra en NLP-skole i Norge. Foreleser Jan Georg Kristiansen hadde svart at "min erfaring, basert på lytting av mange opptak av NLP-coachinger internasjonalt, er at NLP-coacher jevnt over tar mye mer plass i samtalen i "konkurranse" med kunden sin, enn en ICF sertifisert coach. Denne fokus på "prosessveileder-NLP-coachen", gjør at coachen lett overser de viktigste nye signalene fra sin coachee, det skjer et "gap" mellom der coach tror coachee er og faktisk er. Resutatet er at samtalen mister sin flyt og kjennes "tyngre". Red. anm.) Utdyping fra Erickson-coach som gir sitt svar på spørsmål fra salen på minikurset "Utdanning til profesjonell ICF-coach og mentaltrener":

Prøvecoach forteller: "- Etter TASC står jeg tryggere i meg selv, som "bonus" på et personlig plan.
Før jeg startet på Erickson ICF coachutdanning, hadde jeg Master NLP utdanning. Nå som Erickson 4 moduler er tilbakelagt, merker jeg at jeg blir ikke lenger blir så "tappet" som før" etter coachingsamtaler. Da jeg var NLP-coach var jeg overopptatt av prosess og "kjørte på" med NLP-verktøyene mine og merket selv en energitapping som coach. Nå tar jeg vare på energien min på helt annen måte." 
C.A.K. (34)