Siste nytt

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og selge inn gjennomførbarhet.

Vi som er leverandører av leder – og coachprogrammer har et stort forbedringspotensiale. Alt fra de store universitetene til store og små konsulent-firmaer har lenge praktisert for mye "wishfull thinking". De har solgt inn drømme-endringer, der for mye av sluttresultatet baserer seg på at kunden selv løser kjerne-problemet på egen hånd; og "10-90% syndromet skjer igjen! kjerne-problemet behøver ikke lenger være som en "svart boks" til undring.

"Hvis du var en elefant med sin elefant-rytter":

Les mer

Coaching er på «rød-lista». Har du noe imot at begrepet går i oppløsning? DEBATT

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Hvis coaching var en plante, er den overplukket og på «rød-lista» , fordi den plukkes med røtter fra både innsiden av bransjen og fra utsiden av markedet. Hvordan kan jeg antyde noe sånt? Vel, mine intuitive "antenner" om markedsutvikling bidro til at Erickson Norge i 1998 (for HR Norge) var kanskje norges 1. kursarrangører med kurstittel "coaching" (noen før oss?). Nå forteller mine antenner meg at om få år kan coaching som begrep gå i oppløsning. Hvorfor? Fordi "faget" nå synes å ha oppnådd sin misjon. Coachingfaget har i mange år vært mye omdiskutert og debattert i Norge og i utlandet. Nå strammer det seg ekstra til fra flere hold. Gjør det noe om coachingfaget forblir utydelig eller ikke?

«Gjort er gjort og spist er spist, og; slik er det med det!», sa muse-bestemor i et dramatisk øyeblikk i Hakkebakkeskogen. Hvis coachene lenge har vært glade og frie som Klatremus (kun med problem om å selge seg selv og faget..); Hva er reven og piggsvinet i skogen?»

Og hvordan bidrar "ekstrem-resultat-lojalitet"; som retning for en unik, ny kommuniserbar misjon for coaching (definert som noe i retning av "Ambisjonen om 100% kundefokus og konfidensialitet"), for et fag som etablerer seg som selvstendig fag og som overlever på sikt?

Les mer

Profesjonelle dialoger-Hvordan redde Ullern vgs?

Profesjonelle dialoger. Coaching og relasjonskompetanse i skolen
Pål Riis og Jan Georg Kristiansen
, Universitetsforlaget, 2008
182 sider, norsk Boksalg her

I denne boken følger vi Ullern videregående skole i Oslo fra 2001-2008. Skolen går i denne perioden fra å være nedleggingstruet, ha dårlige resultater og svært lav søkning til å bli en populær og godt søkt nasjonal demonstrasjonsskole som kan vise til gode resultater gjennom systematisk endrings- og utviklingsarbeid. Et sentralt fokus er en bevisst satsning på å utvikle en kultur preget av profesjonelle dialoger i alle ledd av organisasjonen. Boken gir mange praktiske eksempler på hvordan Ullern systematisk har anvendt coaching og relasjonskompetanse i organisasjons- og personalutvikling. Leseren får også en innføring i relasjonelle perspektiver og verktøy knyttet til de to dialogformene.   

Del 1: På kanten av stupet
Kap. 1.  Nedleggingstrussel
Kap. 2. Krise, nye ideer og endringsagenter
Kap. 3. Vendepunktet
Kap. 4. Ledelsesendring
Del 2: Relasjonskompetanse i skolen
Kap. 5. Relasjonskompetanse – en innføring
Kap. 6. Dialogbasert kvalitetsutvikling
Kap. 7. Relasjonsanalyse
Del 3: Om coaching
og coachende væremåte i skolen
Kap. 8. Coachende eller coaching?
Kap. 9. Verktøykasse for coachingsamtaler
Kap. 10. Å coache en elev
Kap. 11. Coaching og organisasjonsutvikling
Kap. 12. Å utvikle en coachende lederstil
Epilog: Og nå har vi tatt et langt steg fram

Coaching har de siste årene hatt stor innflytelse over alle dialogformer. To tankesett står her sentralt: For det første at svarene ligger i oss; det vil si at ekspertkunnskapen om hva som virker, finnes i hvert enkelt menneske, bevisst eller ubevisst. For det andre at det er mer fruktbart å fokusere på løsninger enn på problemer. Relasjonskompetanse tar utgangspunkt i at elever, foreldre, lærere og ledere har grunnleggende behov for å inngå i likeverdige dialoger med hverandre. Det innebærer at den som er ansvarlig for dialogens kvalitet er personlig til stede i samtalen, og tydelig representerer seg selv, sine mål, verdier og sin oppgave i skolen.

Pål Riis er rektor ved Ullern videregående skole i Oslo. Han er utdannet lektor med videreutdanning i veiledning og utdanningsledelse fra Universitet i Oslo og Handelshøyskolen BI, og etterutdanning som coach fra Coachutdanning Erickson.

Jan Georg Kristiansen er godkjent ”Master Certified Coach” og daglig leder og fagansvarlig for Coachutdanning Erickson. Han har 20 års erfaring fra undervisning, leder- og teamutvikling, læringsstrategier og coaching.