Siste nytt

"Ekstremt-resultat-eierskap"; en misjon for coaching som overlever som selvstendig fag

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Coaching som begrep er mye diskutert og debattert i Norge og i utlandet og kan om få år gå i oppløsning. For å overleve på sikt, tror jeg coaching må fremstå tydelig og tilby noe nytt og unikt i kommunikasjonsfaget, som ikke allerede er tilbudt av sine eldre og mye større"-ing-slektinger: som er veiledning, mentoring, undervisning og ledning, som også et hva et åpent spørsmål er. Uten en slik unikhet i definisjonen tror jeg "coaching" om få år vil bli bli "spist" (assimilert) av sine eldre slektninger.

Les mer

Kvinnelige ledere er flinkere enn menn

til å legge til rette for åpen dialog og kommunikasjon i bedriftene, viser et nytt doktorgradsprosjekt (Lisa Maria Whitehead, Universitetet i Agder) leser vi i Dagens Perspektiv 11.august 2017. Siden "åpen dialog og kommunikasjon" er nøkkelfokuser sett med coachingbransjens briller, tenker jeg med en gang at da har kvinnene i så fall gjennomsnittlig bedre trening i dette enn menn, før de blir målt.  
I sin avhandling «The Theory of Social Identity-driven Voice and Silence», har Lisa Maria Whitehead ved Universitetet i Agder, undersøkt 

Les mer

Profesjonelle dialoger-Hvordan redde Ullern vgs?

Profesjonelle dialoger. Coaching og relasjonskompetanse i skolen
Pål Riis og Jan Georg Kristiansen
, Universitetsforlaget, 2008
182 sider, norsk Boksalg her

I denne boken følger vi Ullern videregående skole i Oslo fra 2001-2008. Skolen går i denne perioden fra å være nedleggingstruet, ha dårlige resultater og svært lav søkning til å bli en populær og godt søkt nasjonal demonstrasjonsskole som kan vise til gode resultater gjennom systematisk endrings- og utviklingsarbeid. Et sentralt fokus er en bevisst satsning på å utvikle en kultur preget av profesjonelle dialoger i alle ledd av organisasjonen. Boken gir mange praktiske eksempler på hvordan Ullern systematisk har anvendt coaching og relasjonskompetanse i organisasjons- og personalutvikling. Leseren får også en innføring i relasjonelle perspektiver og verktøy knyttet til de to dialogformene.   

Del 1: På kanten av stupet
Kap. 1.  Nedleggingstrussel
Kap. 2. Krise, nye ideer og endringsagenter
Kap. 3. Vendepunktet
Kap. 4. Ledelsesendring
Del 2: Relasjonskompetanse i skolen
Kap. 5. Relasjonskompetanse – en innføring
Kap. 6. Dialogbasert kvalitetsutvikling
Kap. 7. Relasjonsanalyse
Del 3: Om coaching
og coachende væremåte i skolen
Kap. 8. Coachende eller coaching?
Kap. 9. Verktøykasse for coachingsamtaler
Kap. 10. Å coache en elev
Kap. 11. Coaching og organisasjonsutvikling
Kap. 12. Å utvikle en coachende lederstil
Epilog: Og nå har vi tatt et langt steg fram

Coaching har de siste årene hatt stor innflytelse over alle dialogformer. To tankesett står her sentralt: For det første at svarene ligger i oss; det vil si at ekspertkunnskapen om hva som virker, finnes i hvert enkelt menneske, bevisst eller ubevisst. For det andre at det er mer fruktbart å fokusere på løsninger enn på problemer. Relasjonskompetanse tar utgangspunkt i at elever, foreldre, lærere og ledere har grunnleggende behov for å inngå i likeverdige dialoger med hverandre. Det innebærer at den som er ansvarlig for dialogens kvalitet er personlig til stede i samtalen, og tydelig representerer seg selv, sine mål, verdier og sin oppgave i skolen.

Pål Riis er rektor ved Ullern videregående skole i Oslo. Han er utdannet lektor med videreutdanning i veiledning og utdanningsledelse fra Universitet i Oslo og Handelshøyskolen BI, og etterutdanning som coach fra Coachutdanning Erickson.

Jan Georg Kristiansen er godkjent ”Master Certified Coach” og daglig leder og fagansvarlig for Coachutdanning Erickson. Han har 20 års erfaring fra undervisning, leder- og teamutvikling, læringsstrategier og coaching.

Erickson Coaching Nordic AS

Besøksadresse:
Ullernchausseen 119,
Lilleaker, Oslo

Postadresse:
Postboks 262 Lilleaker,
0216 Oslo

Telefon: 400 41 204