Siste nytt

Fornyet struktur for coachutdanningen The Art & Science of Coaching

Erickson Coaching International oppgraderer sine utdanningstilbud jevnlig. Vi vil gjerne informere deg om at vårt flaggskip-program, The Art & Science of Coaching (TASC) nå fornyes for å bli mer strømlinjeformet, bedre tilpasset ICFs sertifiseringsløp, og ha kjernekompetansene integrert fra dag 1 gjennom hele stoffet. Dette er den største revisjonen siden 2005. Hva betyr «fornyet struktur» for deg, som har ønske om å fullføre TASC I-V (1-5), for å ICF-sertifisere din coachkompetanse?

Les mer

For at du skal forstå hva den du snakker med egentlig mener, hjelper det om du hever nivået på lyttingen din.

Witworth og Kimsey-House var tidlig ute med å introduserte de tre nivåene på lytting i læreboken til den ICF-godkjente coachingskolen CTI. Hvis vi lytter aktivt når andre snakker, er det større sannsynlighet for at vi forstår hva de egentlig mener, konstaterer de. Lytting kan foregå på ulike nivåer:

Les mer

Profesjonelle dialoger-Hvordan redde Ullern vgs?

Profesjonelle dialoger. Coaching og relasjonskompetanse i skolen
Pål Riis og Jan Georg Kristiansen
, Universitetsforlaget, 2008
182 sider, norsk Boksalg her

I denne boken følger vi Ullern videregående skole i Oslo fra 2001-2008. Skolen går i denne perioden fra å være nedleggingstruet, ha dårlige resultater og svært lav søkning til å bli en populær og godt søkt nasjonal demonstrasjonsskole som kan vise til gode resultater gjennom systematisk endrings- og utviklingsarbeid. Et sentralt fokus er en bevisst satsning på å utvikle en kultur preget av profesjonelle dialoger i alle ledd av organisasjonen. Boken gir mange praktiske eksempler på hvordan Ullern systematisk har anvendt coaching og relasjonskompetanse i organisasjons- og personalutvikling. Leseren får også en innføring i relasjonelle perspektiver og verktøy knyttet til de to dialogformene.   

Del 1: På kanten av stupet
Kap. 1.  Nedleggingstrussel
Kap. 2. Krise, nye ideer og endringsagenter
Kap. 3. Vendepunktet
Kap. 4. Ledelsesendring
Del 2: Relasjonskompetanse i skolen
Kap. 5. Relasjonskompetanse – en innføring
Kap. 6. Dialogbasert kvalitetsutvikling
Kap. 7. Relasjonsanalyse
Del 3: Om coaching
og coachende væremåte i skolen
Kap. 8. Coachende eller coaching?
Kap. 9. Verktøykasse for coachingsamtaler
Kap. 10. Å coache en elev
Kap. 11. Coaching og organisasjonsutvikling
Kap. 12. Å utvikle en coachende lederstil
Epilog: Og nå har vi tatt et langt steg fram

Coaching har de siste årene hatt stor innflytelse over alle dialogformer. To tankesett står her sentralt: For det første at svarene ligger i oss; det vil si at ekspertkunnskapen om hva som virker, finnes i hvert enkelt menneske, bevisst eller ubevisst. For det andre at det er mer fruktbart å fokusere på løsninger enn på problemer. Relasjonskompetanse tar utgangspunkt i at elever, foreldre, lærere og ledere har grunnleggende behov for å inngå i likeverdige dialoger med hverandre. Det innebærer at den som er ansvarlig for dialogens kvalitet er personlig til stede i samtalen, og tydelig representerer seg selv, sine mål, verdier og sin oppgave i skolen.

Pål Riis er rektor ved Ullern videregående skole i Oslo. Han er utdannet lektor med videreutdanning i veiledning og utdanningsledelse fra Universitet i Oslo og Handelshøyskolen BI, og etterutdanning som coach fra Coachutdanning Erickson.

Jan Georg Kristiansen er godkjent ”Master Certified Coach” og daglig leder og fagansvarlig for Coachutdanning Erickson. Han har 20 års erfaring fra undervisning, leder- og teamutvikling, læringsstrategier og coaching.