Siste nytt

KAMPANJE -25% frist 8.desember: Styrk din markedsverdi. Grunnkurs kundefokusert coaching oppstart februar. "Anerkjennende samtaler" (TASC Modul 1).

For deg som ønsker en mer coachende og anerkjennende kommunikasjonsstil for deg selv og de rundt deg, privat eller profesjonelt. For deg som ønsker utdanne deg til coach og mentaltrener basert på den internasjonale ICF-standarden for coaching. For deg som vil hjelpe deg selv og enhver annen person se muligheter og realisere sitt beste seg. For deg som vil beherske hvordan hjelpe (deg selv og) den andre sikre kontroll og "ekstremt grad av resultat-eierskap" i de mest utfordrende situasjoner. For deg som ønsker få frem det beste hos andre med coaching, relasjonsledelse og mentaltrening! Programmet jevnlig forbedret. Se under for kursinnhold. Bli med på gratis minikurs for smakebit og få inntrykk av "nerven" i denne ICF godkjente coachutdanningen og praktiske hverdagsnytten i lederrollen og andre situasjoner.

Ved påmelding skriv "Kampanjerabatt før 8/12-2017= kr. 5.175,-" (veiledende 6900,- minus 25% (1.725,-) for 2,5 dager kurs inkl. kursmateriell, lunsjer og 3 uker ettertrening. Påmeldingsfrist kampanje 8. desember:

Les mer her >>
Meld deg på her >>

Les mer

Gratulerer til norges 5. ICF-coach på MCC nivå: Anna Lebedeva

Det finnes omlag 850 MCC'er i verden og Norges fikk sin 5. MCC i juli! Når man vet at stryk% er ca. 95% i dette praktiske håndtverket på MCC-nivået, er det ekstra spesielt at Anna valgte gjennomføre ICF-coachsertifiserings-prosessen på engelsk som fremmedspråk. På Annas Facebook-side skriver hun: "Jeg vil gjerne gi uttrykk for takknemlighet til mentorene mine: Carly Andersen, Judy Sabbah, Jan Georg Kristiansen, Leda Turai, mine kunder Maxim Oshurkov, Peter Stefani, Julia Ershova, Luciano Boccucci, Alexey Sidnev for tillatelse til å bruke vår samtale for ICF-akkreditering, Marilyn Atkinson og alle Erickson-teamene for støtte på denne lange og svingete veien. Ja, det er mulig å gjennomføre MCC-nivå coaching i Erickson stil og på fremmedspråk. Takk alle sammen!" #icf #mcc

Les mer

Coaching i skolen - Hvordan endre innenfra?

Marit Klyve, Jan Georg Kristiansen og Pål Riis, Pedlex, 2005
60 sider, norsk Boksalg her

 Coaching representerer et nytt område i skolen. Ordet coach kan best oversettes med vogn, i betydningen noe som frakter mennesker fra der de er, til dit de ønsker å komme. Vi kan også bruke et bilde og si at coaching er datteren av filosofi og psykologi, søsteren til faglig veiledning og kusinen til konsultasjon, rådgiving og mentoring (Gjerde 2003). Disse «slektningene» er kjente fagområder innen skole og vitenskap, og vi har derfor mye kunnskap og erfaring å bygge på når vi tar i bruk coaching.

I dette heftet definerer vi coaching som en forandringsprosess, der den enkelte person, gruppe eller team selv tar ansvar for sin egen utvikling og eventuelle suksess. Coaching er en helt bestemt måte å frigjøre menneskelig potensial på, og står som fagområde helt på egne bein, selv om det har fellestrekk med og slektskapsbånd til andre velkjente fag, metoder og teknikker.

Kravene i dagens skole, blant annet om tilpasset opplæring, utvikling av lærerrollen og innføring av kontaktlærersystemet, fører til at lærerens ansvar utvides, og det stilles større krav til lærerens kommunikative ferdigheter. Kravene gjelder ikke bare læreren, men hele skolen, også eleven, som i større grad får ansvar for å utvikle læringsstrategier for sin egen utvikling. Coaching kan være en nyttig og effektiv metode i dette arbeidet.

Når en lærer eller skoleleder utøver coaching, er han eller hun mest mulig nøytral og nullstilt, det vil si at vedkommende greier å holde tilbake trangen til å hjelpe den andre ved å komme med egne råd og synspunkter. Målet er å utløse positive krefter hos samtale-partneren, og hovedspørsmålet vi stiller oss som coach, er hvordan vi kan hjelpe den andre til å hjelpe seg selv.

I mitt arbeid trener jeg på å  bruke ha en coachende væremåte i samspill med barn og voksne, og å bruke coaching-verktøy i samtale med kollegaer, foresatte og elever. Jeg synes boken gir en lettfattelig introduksjon til ordet "coaching" som er nytt for mange i skolesammenheng. De metodene innenfor coaching som er trukket frem er enkelt fremstilt,  og konkrete eksempler viser hvordan du kan komme igang på ulike nivå i organisasjonen. Med de nye utfordringene som ligger i  "kunnskapsløftet",  gir mulighetene som boken viser inspirasjon til å jobbe videre med "coaching i skolen".
Mette Rasmussen
Sosiallærer ved Huseby skole i Oslo, 2006
Rektor Midtstuen skolen, Oslo, 2009