Siste nytt

"Ekstremt-resultat-eierskap"; en misjon for coaching som overlever som selvstendig fag

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Coaching som begrep er mye diskutert og debattert i Norge og i utlandet og kan om få år gå i oppløsning. For å overleve på sikt, tror jeg coaching må fremstå tydelig og tilby noe nytt og unikt i kommunikasjonsfaget, som ikke allerede er tilbudt av sine eldre og mye større"-ing-slektinger: som er veiledning, mentoring, undervisning og ledning, som også et hva et åpent spørsmål er. Uten en slik unikhet i definisjonen tror jeg "coaching" om få år vil bli bli "spist" (assimilert) av sine eldre slektninger.

Les mer

Kvinnelige ledere er flinkere enn menn

til å legge til rette for åpen dialog og kommunikasjon i bedriftene, viser et nytt doktorgradsprosjekt (Lisa Maria Whitehead, Universitetet i Agder) leser vi i Dagens Perspektiv 11.august 2017. Siden "åpen dialog og kommunikasjon" er nøkkelfokuser sett med coachingbransjens briller, tenker jeg med en gang at da har kvinnene i så fall gjennomsnittlig bedre trening i dette enn menn, før de blir målt.  
I sin avhandling «The Theory of Social Identity-driven Voice and Silence», har Lisa Maria Whitehead ved Universitetet i Agder, undersøkt 

Les mer

Coaching i skolen - Hvordan endre innenfra?

Marit Klyve, Jan Georg Kristiansen og Pål Riis, Pedlex, 2005
60 sider, norsk Boksalg her

 Coaching representerer et nytt område i skolen. Ordet coach kan best oversettes med vogn, i betydningen noe som frakter mennesker fra der de er, til dit de ønsker å komme. Vi kan også bruke et bilde og si at coaching er datteren av filosofi og psykologi, søsteren til faglig veiledning og kusinen til konsultasjon, rådgiving og mentoring (Gjerde 2003). Disse «slektningene» er kjente fagområder innen skole og vitenskap, og vi har derfor mye kunnskap og erfaring å bygge på når vi tar i bruk coaching.

I dette heftet definerer vi coaching som en forandringsprosess, der den enkelte person, gruppe eller team selv tar ansvar for sin egen utvikling og eventuelle suksess. Coaching er en helt bestemt måte å frigjøre menneskelig potensial på, og står som fagområde helt på egne bein, selv om det har fellestrekk med og slektskapsbånd til andre velkjente fag, metoder og teknikker.

Kravene i dagens skole, blant annet om tilpasset opplæring, utvikling av lærerrollen og innføring av kontaktlærersystemet, fører til at lærerens ansvar utvides, og det stilles større krav til lærerens kommunikative ferdigheter. Kravene gjelder ikke bare læreren, men hele skolen, også eleven, som i større grad får ansvar for å utvikle læringsstrategier for sin egen utvikling. Coaching kan være en nyttig og effektiv metode i dette arbeidet.

Når en lærer eller skoleleder utøver coaching, er han eller hun mest mulig nøytral og nullstilt, det vil si at vedkommende greier å holde tilbake trangen til å hjelpe den andre ved å komme med egne råd og synspunkter. Målet er å utløse positive krefter hos samtale-partneren, og hovedspørsmålet vi stiller oss som coach, er hvordan vi kan hjelpe den andre til å hjelpe seg selv.

I mitt arbeid trener jeg på å  bruke ha en coachende væremåte i samspill med barn og voksne, og å bruke coaching-verktøy i samtale med kollegaer, foresatte og elever. Jeg synes boken gir en lettfattelig introduksjon til ordet "coaching" som er nytt for mange i skolesammenheng. De metodene innenfor coaching som er trukket frem er enkelt fremstilt,  og konkrete eksempler viser hvordan du kan komme igang på ulike nivå i organisasjonen. Med de nye utfordringene som ligger i  "kunnskapsløftet",  gir mulighetene som boken viser inspirasjon til å jobbe videre med "coaching i skolen".
Mette Rasmussen
Sosiallærer ved Huseby skole i Oslo, 2006
Rektor Midtstuen skolen, Oslo, 2009

Erickson Coaching Nordic AS

Besøksadresse:
Ullernchausseen 119,
Lilleaker, Oslo

Postadresse:
Postboks 262 Lilleaker,
0216 Oslo

Telefon: 400 41 204