Siste nytt

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og selge inn gjennomførbarhet.

Vi som er leverandører av leder – og coachprogrammer har et stort forbedringspotensiale. Alt fra de store universitetene til store og små konsulent-firmaer har lenge praktisert for mye "wishfull thinking". De har solgt inn drømme-endringer, der for mye av sluttresultatet baserer seg på at kunden selv løser kjerne-problemet på egen hånd; og "10-90% syndromet skjer igjen! kjerne-problemet behøver ikke lenger være som en "svart boks" til undring.

"Hvis du var en elefant med sin elefant-rytter":

Les mer

Coaching er på «rød-lista». Har du noe imot at begrepet går i oppløsning? DEBATT

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Hvis coaching var en plante, er den overplukket og på «rød-lista» , fordi den plukkes med røtter fra både innsiden av bransjen og fra utsiden av markedet. Hvordan kan jeg antyde noe sånt? Vel, mine intuitive "antenner" om markedsutvikling bidro til at Erickson Norge i 1998 (for HR Norge) var kanskje norges 1. kursarrangører med kurstittel "coaching" (noen før oss?). Nå forteller mine antenner meg at om få år kan coaching som begrep gå i oppløsning. Hvorfor? Fordi "faget" nå synes å ha oppnådd sin misjon. Coachingfaget har i mange år vært mye omdiskutert og debattert i Norge og i utlandet. Nå strammer det seg ekstra til fra flere hold. Gjør det noe om coachingfaget forblir utydelig eller ikke?

«Gjort er gjort og spist er spist, og; slik er det med det!», sa muse-bestemor i et dramatisk øyeblikk i Hakkebakkeskogen. Hvis coachene lenge har vært glade og frie som Klatremus (kun med problem om å selge seg selv og faget..); Hva er reven og piggsvinet i skogen?»

Og hvordan bidrar "ekstrem-resultat-lojalitet"; som retning for en unik, ny kommuniserbar misjon for coaching (definert som noe i retning av "Ambisjonen om 100% kundefokus og konfidensialitet"), for et fag som etablerer seg som selvstendig fag og som overlever på sikt?

Les mer

Coachingskolen ECN - Hvem utdanner vi ?

Som først i Norge har Erickson siden 1998 utdannet profesjonelle coacher som er eksperter i samtale- og dialogkunst. Vårt flaggskip er det modulbygde The Art & Science of Coaching. Fagbasis er praktisk, systemisk- og kognitiv helhetstenkning med flere 2 - 4 dagers samlinger over et halvt år. Gjennom bedriftsinterne kurs trener vi ledere og nøkkelpersonell i anerkjennende kommunikasjon og coachende ledelse.

Undervisningsprinsipp:

“Jeg spørger kun. Mit lod er ei at svare.”
Henrik Ibsen

TASC - The Art & Science of Coaching

Siden 1998 har Erickson utdannet profesjonelle coacher i ren coaching, det vil si å utvikle samtale-, lytte- og dialogferdigheter. Vårt hovedprogram er det modulbygde The Art & Science of Coaching (TASC). Programmet er utviklet av Marilyn Atkinson, PhD, som er en anerkjent psykolog og Master Trainer NLP fra Canada. Marilyn har 30 års erfaring med leder- og organisasjonsutvikling og hun har tatt det beste fra ulike områder og satt sammen til det som er dagens leder- og coachutdanning. 

Hennes kunnskap fra NLP (Neuro Lingvistisk Programmering) er bakt inn i utdanningen. For å hjelpe ledere utvikle sin språkkunst har hun benyttet seg av psykiateren Milton Ericksons kunnskap rundt hypnose og det å kunne stille gode åpne spørsmål, og hun har hentet materiale fra psykologien. Det er bakt inn i det som er teoridelen for utdanningen men selve utdanningen er veldig praktisk orientert med mye trening, og baserer seg på coaching som et praktisk håntverk.

Skolen utdanner ledere og nøkkelpersonell som vil utvikle sin anerkjennende kommunikasjonsstil. De som fullfører hele utdanningen med sertifisering ønsker som regel å arbeide som interne eller eksterne coacher, enten fulltid eller deltid.

Erickson underviser i coachende væremåte, coachende ledelse og rådgivningsfri coach-posisjon, en kunnskap som de fleste ledere, konsulenter, salgspersoner og medarbeidere og spesielt HR-avdelinger har behov for i sitt arbeid. Coachenes væremåte er å ta i bruk alle de ulike verktøy/teknikker og metoder og tilegne seg de samtale-, lytte- og dialogferdigheter som utdanningen lærer ut i det daglige arbeidet.

De hjelper deg å gjennomføre mer strukturerte og effektive samtaler. Disse verktøyene er like nyttige og egnede, uavhengig om det er en coachsituasjon, medarbeidersamtale, i en arbeidsrelasjon, internt i et prosjekt eller i en fasilitering av en ledergruppe.

For de som ønsker å gjennomføre hele coachutdanningen hos Erickson tilkommer det en sertifiseringsmodul som leder frem til ACTP-sertifisering (Accredited Coach Training Program) gjennom International Coach Federation (ICF). Å bli sertifisert coach tar fra 1,5 til  2 år. Alle Erickson coacher arbeider etter de etiske retningslinjer som er vedtatt av ICF.