Siste nytt

"Ekstremt-resultat-eierskap"; en misjon for coaching som overlever som selvstendig fag

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Coaching som begrep er mye diskutert og debattert i Norge og i utlandet og kan om få år gå i oppløsning. For å overleve på sikt, tror jeg coaching må fremstå tydelig og tilby noe nytt og unikt i kommunikasjonsfaget, som ikke allerede er tilbudt av sine eldre og mye større og forskningsbaserte "-ing-slektinger: som er veiledning, mentoring, undervisning og ledning, som jo også vet hva et åpent spørsmål er. Uten en slik unikhet i definisjonen tror jeg "coaching" om få år vil bli bli "spist" (assimilert) av sine mye eldre slektninger.

Les mer

Kvinnelige ledere er flinkere enn menn

til å legge til rette for åpen dialog og kommunikasjon i bedriftene, viser et nytt doktorgradsprosjekt (Lisa Maria Whitehead, Universitetet i Agder) leser vi i Dagens Perspektiv 11.august 2017. Siden "åpen dialog og kommunikasjon" er nøkkelfokuser sett med coachingbransjens briller, tenker jeg med en gang at da har kvinnene i så fall gjennomsnittlig bedre trening i dette enn menn, før de blir målt.  
I sin avhandling «The Theory of Social Identity-driven Voice and Silence», har Lisa Maria Whitehead ved Universitetet i Agder, undersøkt 

Les mer

Return on Erickson Coaching - Hva forventes?

Artikkel fra Aftenposten 2008. Last ned PDF her

 

Hvorfor coaching?

Effekter av coaching - Forskningsresultater

Undersøkelser viser resultat:

  • - Coaching fører til at individet lærer mer om seg selv og får nye ferdigheter (Gegner 1997)
  • - Eldre forskning blant team viser at coaching kan forbedre kvaliteten på gruppeprosesser (Kaplan og Schein 1988)
  • - Coaching er det verktøy som er mest virkningsfullt for å få til personlig endring (Eggers og Clark 2000)
  • - Coaching gjør at ledere gjør ting annerledes og dette er målt til å ha 500 % større gevinst i forhold til kostnad ved coaching (Anderson 2001)
  • - Coaching gir 5 ganger så stor økonomisk gevinst som det kostnaden for coaching var (McGovern 2001) 
  • - Coaching fører til økt grad av læring, økt selverkjennelse og økt grad av personlig utvikling og dermed til mer effektiv ledelse (Kampa & White 2002)
  • - Coaching fårledere til å føle seg mer verdtsatt og har en positiv effekt på arbeidsmiljøet (Wales 2003)

(Kilde: Ann Ramona Lundegård, presentasjon på BI 20133)