Siste nytt

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og selge inn gjennomførbarhet.

Vi som er leverandører av leder – og coachprogrammer har et stort forbedringspotensiale. Alt fra de store universitetene til store og små konsulent-firmaer har lenge praktisert for mye "wishfull thinking". De har solgt inn drømme-endringer, der for mye av sluttresultatet baserer seg på at kunden selv løser kjerne-problemet på egen hånd; og "10-90% syndromet skjer igjen! kjerne-problemet behøver ikke lenger være som en "svart boks" til undring.

"Hvis du var en elefant med sin elefant-rytter":

Les mer

Coaching er på «rød-lista». Har du noe imot at begrepet går i oppløsning? DEBATT

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Hvis coaching var en plante, er den overplukket og på «rød-lista» , fordi den plukkes med røtter fra både innsiden av bransjen og fra utsiden av markedet. Hvordan kan jeg antyde noe sånt? Vel, mine intuitive "antenner" om markedsutvikling bidro til at Erickson Norge i 1998 (for HR Norge) var kanskje norges 1. kursarrangører med kurstittel "coaching" (noen før oss?). Nå forteller mine antenner meg at om få år kan coaching som begrep gå i oppløsning. Hvorfor? Fordi "faget" nå synes å ha oppnådd sin misjon. Coachingfaget har i mange år vært mye omdiskutert og debattert i Norge og i utlandet. Nå strammer det seg ekstra til fra flere hold. Gjør det noe om coachingfaget forblir utydelig eller ikke?

«Gjort er gjort og spist er spist, og; slik er det med det!», sa muse-bestemor i et dramatisk øyeblikk i Hakkebakkeskogen. Hvis coachene lenge har vært glade og frie som Klatremus (kun med problem om å selge seg selv og faget..); Hva er reven og piggsvinet i skogen?»

Og hvordan bidrar "ekstrem-resultat-lojalitet"; som retning for en unik, ny kommuniserbar misjon for coaching (definert som noe i retning av "Ambisjonen om 100% kundefokus og konfidensialitet"), for et fag som etablerer seg som selvstendig fag og som overlever på sikt?

Les mer

Coaching definisjoner-Hvilke perspektiver har vi?

Hva er en god coach?

En god coach hjelper sin samtalepartner til å videreutvikle indre drivkrefter
og dermed få til de resultater de ønsker.

En god coach trenger ikke ty til konkrete råd,
men benytter forskjellige samtale- og spørsmålsteknikker
slik at du selv får det perspektivet du trenger for å finne meningsfulle svar.

Coachens misjon er å bidra til kundens kraftfulle møte med seg selv.

Hva er ICF/Erickson-coaching?

"ICF-coaching/Erickson style; er ambisjonen om en
100% konfidensiell, kundefokusert samtale,
der fokusperson (coachee) eier målsetningen,
alle delmålene og formålet for samtalen"

eller

"ICF/Erickson coaching er en forandringsprosess
hvor den enkelte (individ, gruppe eller team)
er ansvarlig for sin egen utvikling og suksess"

Definisjonen uttrykker det Erickson legger i coach-spesifikk coaching og er Erickson Norges praktisering av ICFs kjernekompetanser.  

Definisjonen tydeliggjør et skille mellom coach-spesifikk coaching og de mange blandingsformene for coaching som nå eksisterer.

Oppdater din CV med din coacherfaring

Hjelp til kvalitetsvurdering for profesjonelle innkjøpere av tjenester i coaching/lederstøtte:
Erickson Coaching oppfordrer alle ICF-coacher i sin CV å dele opp sin coacherfaring i to tall, som vurdert innenfor eller utenfor evnen å holde fokus på fokuspersonen ved største utfordring i samtalen: Sett i lys av coachingmarkedets strengeste coachingstandard ICF (International Coach Federation www.coachfederation.com

A) Antall ICF-coaching-timer: xxx+ timer coaching. ICF (eksempel: ACC-søker/ACC/PCC/MCC) sertifisering. (Skolesertifisering eks. Erickson:)EC/EPC/ECPC

B) Antall coachingtimer utenfor ICF-standard: yyyy+ timer coaching  (det generelle coachingbegrepet som vi mener i praksis strekker seg inn på fasilitering/veiledning/mentoring).

Blandingsformer for coaching (ikke ICF-coaching)

Etter hvert som samfunnet har tatt opp i seg den coachende tankegang og filosofi, har det blitt et behov for å lage nye ord og uttrykk. Det gjelder for situasjoner der coaching-teknikker og tankegang kanskje er blitt lært på kurs og deretter anvendt i situasjoner som likner de eldre "slektningene" av coaching, som prosessveiledning, veiledning, ledelse, undervisning, mentoring etc. Grunnen til å ikke kalle det coaching (i følge vår definisjon) er kombinasjoner av manglende konfidensialitet i samtalen (for eksempel lederen som vil "coache" sin medarbeider), utstrakt bruk av lukkede spørsmål og kundens manglende eierskap til målsetningen.

Prosess-veilednings-coaching (ikke ICF-coaching)

Eksempel: NLP-coaching, NLP, prosess-veiledning, fasilitering etc som vi synes vi er gode ord som fortsatt bør brukes. Konsulenten styrer en rekke prosesser med en rekke effektive og tildels styrende/lukkede spørsmål. Effektiv bruk forutsetter en nokså sterk og sikker kunde til enhver tid. 

Veilednings-spesifikk coaching (ikke ICF-coaching)

Eksempel: Gestalt-coaching, Psykosyntese, veiledning, hinting etc. som vi synes vi er gode ord som fortsatt bør brukes. Konsulenten påvirker prosessen ved bidra med tolkning, fakta og egen intuisjon og overbevisninger. Effektiv bruk forutsetter en ganske sterk og sikker kunde til enhver tid. 

Rådgivnings-spesifikk coaching (ikke ICF-coaching)

Eksempel: Konsulentvirksomhet, mentoring, rådgivning, hinting, etc. * som vi synes vi er gode ord som fortsatt bør brukes. Konsulenten bidrar som en co-leder i dialogen, tar standpunkt og kan være fortellende. Effektiv bruk forutsetter en meget sterk og sikker kunde til enhver tid.

*"Psykolog-coaching" kan kanskje også legges til som en blandingsform, når  psykologer i selvlært coaching selger coaching eller teamcoaching tjenester.

Noen coaching definisjoner samlet av Anna Lebedeva

•    Coaching is ‘partnering with clients in a thought-provoking and creative process
     that inspires them to maximize their personal and professional potential.’
International Coach Federation
•    Coaching is ‘unlocking a person’s potential to maximise their own performance.’
Whitmore 1996
•    Coaching ‘involves expanding people’s capacity to take effective action.’
- Hargrove 2002
•    Coaching is ‘helping someone see their situation clearly and calmly
     in order that they can make better decisions about what they do.’
The Work Foundation
•    Coaching is ‘helping people think for themselves.’
Kline 1999
•    Coaching is ‘mainly a short term intervention aimed at performance improvement
     or developing a particular competence.’
Clutterbuck 2003