Siste nytt

ÆRLIGHET uten tillit = Mulig overgrep. Om coaching, terapi, ICF.

Med hjelp av en Addictologi-terapeut gikk coaching-begrepet forrige uke fra å være «litt varm sten» til ett steg nærmere «lava» i Norge! Fra jobbreise i Riga leste jeg VG på nett’s siste VG-research artikkel rett før leggetid, og jeg klarte ikke sovne igjen. Nå blir det gru-spennende! Jeg regner med at tommel-skruen vris ytterligere mot coaching-ordet, fordi addictologen og hans oppdragsgiver begge refererer til «lederutvikling og coaching», og de holder flagget høyt hevet. Og han og jeg er tilsynelatende i samme bransje! Dette er sterk kost for oss som hegner profesjonelt om coaching-ordet, som noe annet enn «hvasomhelstmedspørsmål». Dommen fra Oslo tingrett er ikke rettskraftig, men Borgarting lagmannsrett har varslet partene om at de vurderer å nekte oppdragsgiver å fremme en anke, skriver VG (9/12-'17). For andre gang på et par uker har jeg støtt på eksperter som fremhever ærlighet som metode for utvikling. Ærlighet er en fin egenskap, men ærlighet skal komme som en del av coacheens møte med seg selv. Coachens forvaltning av sin egen ærlighet er en nøkkel i diskusjon av hva er coaching!

Les mer

KAMPANJE -25% frist 8.desember: Styrk din markedsverdi. Grunnkurs kundefokusert coaching oppstart februar. "Anerkjennende samtaler" (TASC Modul 1).

For deg som ønsker en mer coachende og anerkjennende kommunikasjonsstil for deg selv og de rundt deg, privat eller profesjonelt. For deg som ønsker utdanne deg til coach og mentaltrener basert på den internasjonale ICF-standarden for coaching. For deg som vil hjelpe deg selv og enhver annen person se muligheter og realisere sitt beste seg. For deg som vil beherske hvordan hjelpe (deg selv og) den andre sikre kontroll og "ekstremt grad av resultat-eierskap" i de mest utfordrende situasjoner. For deg som ønsker få frem det beste hos andre med coaching, relasjonsledelse og mentaltrening! Programmet jevnlig forbedret. Se under for kursinnhold. Bli med på gratis minikurs for smakebit og få inntrykk av "nerven" i denne ICF godkjente coachutdanningen og praktiske hverdagsnytten i lederrollen og andre situasjoner.

Ved påmelding skriv "Kampanjerabatt før 8/12-2017= kr. 5.175,-" (veiledende 6900,- minus 25% (1.725,-) for 2,5 dager kurs inkl. kursmateriell, lunsjer og 3 uker ettertrening. Påmeldingsfrist kampanje 8. desember:

Les mer her >>
Meld deg på her >>

Les mer

Coachende lederstil - Hva er fremtiden?

Q1. Naboen til ledelse kaller vi "coachende lederstil". Hva er det?

ECN: Den coachende væremåte i ledelse vil for en leder bety kunsten å kombinere lederrollens initiativ, styrke og forkjørsrett for "egen agenda", med coachrollens positive menneskesyn, respekt og rom for "den andres" agenda. Vi kan si at coachende lederstil er situasjonsbetinget; tillitsbasert ledelse er synonymt.

Q2. Vil ikke en coachende lederstil være en svak lederstil i praksis?

ECN: En coachende væremåte i ledelse (”coachende lederstil” ), er for oss smart ledelse og tillitsbasert ledelse. Det vil si at lederen  kombinerer sin klassiske tydelighet, med våkne antenner som forteller eksakt når det vil være nyttigere å holde seg tilbake, observere, lytte, gjerne  teste ut eget utspill på tankenivå, eventuelt justere litt, og deretter gjøre det som må gjøres og si det som må sies. Det betyr at coachende lederstil  (”coachende væremåte i ledelse” ) kan være meget kraftfullt og tydelig ledelse. Og uansett er en coachende lederstil smartere og mer energi-sparende enn ”lite coachende lederstil”.

Q3. Er ikke coachende lederstil noe en leder gjør som har deltatt på et coachingkurs og deretter vil bruke coaching i sin ledelse?

ECN: Det er en vanlig misforståelse. Og særlig hvis lederen prøver bruke ”kursversjon-coaching” på sine medarbeidere, kan slik ledelse bli feil.  Prøver vi se noe tilbake i tid, var det siden tidlig på 2000-tallet flere coachkurs-arrangører som var seg lite bevisst skillet mellom ledelse og coaching, og begrepene ble blandet. Det betød at etter noen kursdager med coachingteknikker, ble deltakerne oppfordret til å bruke coaching i det daglige, "kom medarbeider så skal jeg coache deg..."…  

Hvis egne medarbeidere ble utsatt for slik ledelse, kom det dessverre en del uheldig ut av det. Vi mener at lederen ikke kan coache sine egne medarbeidere i full rådgivningsfri sone. Det lederen kan gjøre er å justere på sin egen kommunikasjonsstil vs egne medarbeidere til en mer coachende væremåte; slik blir det medarbeiderfokusert og tillitsbasert ledelse.