Siste nytt

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og selge inn gjennomførbarhet.

Vi som er leverandører av leder – og coachprogrammer har et stort forbedringspotensiale. Alt fra de store universitetene til store og små konsulent-firmaer har lenge praktisert for mye "wishfull thinking". De har solgt inn drømme-endringer, der for mye av sluttresultatet baserer seg på at kunden selv løser kjerne-problemet på egen hånd; og "10-90% syndromet skjer igjen! kjerne-problemet behøver ikke lenger være som en "svart boks" til undring.

"Hvis du var en elefant med sin elefant-rytter":

Les mer

Coaching er på «rød-lista». Har du noe imot at begrepet går i oppløsning? DEBATT

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Hvis coaching var en plante, er den overplukket og på «rød-lista» , fordi den plukkes med røtter fra både innsiden av bransjen og fra utsiden av markedet. Hvordan kan jeg antyde noe sånt? Vel, mine intuitive "antenner" om markedsutvikling bidro til at Erickson Norge i 1998 (for HR Norge) var kanskje norges 1. kursarrangører med kurstittel "coaching" (noen før oss?). Nå forteller mine antenner meg at om få år kan coaching som begrep gå i oppløsning. Hvorfor? Fordi "faget" nå synes å ha oppnådd sin misjon. Coachingfaget har i mange år vært mye omdiskutert og debattert i Norge og i utlandet. Nå strammer det seg ekstra til fra flere hold. Gjør det noe om coachingfaget forblir utydelig eller ikke?

«Gjort er gjort og spist er spist, og; slik er det med det!», sa muse-bestemor i et dramatisk øyeblikk i Hakkebakkeskogen. Hvis coachene lenge har vært glade og frie som Klatremus (kun med problem om å selge seg selv og faget..); Hva er reven og piggsvinet i skogen?»

Og hvordan bidrar "ekstrem-resultat-lojalitet"; som retning for en unik, ny kommuniserbar misjon for coaching (definert som noe i retning av "Ambisjonen om 100% kundefokus og konfidensialitet"), for et fag som etablerer seg som selvstendig fag og som overlever på sikt?

Les mer

Hva lærer du gjennom TASC?


Produktark TASC særpreg downloades her
Hvorfor har vi navngitt etter folkeeventyrene?

Dine faglige fordeler av å velge Erickson’s profesjonelle coachutdanning:

    • ICF-sertifisert utdanning (ACTP siden 2003) 
    • Undervisning, fyldig kursdokumentasjon og alle eksamener på norsk
    • Lærere er MCC eller PCC med veldokumentert vellykket praksis i Norge 
    • Internasjonale gjesteforelesere av topp ICF-kvalitet 
    • Det beste av coach-spesifikk NLP 
    • kombinert med ICF-standard som blir ISO sertifisert i årene fremover.
    • Både strukturerte lederverktøy og myke coaching-verktøy 
    • Kursdager både helger og ukedager

Målgruppe: En liten overvekt av våre studenter er nøkkelpersonell, ledere, konsulenter, rådgivere og veiledere som vil ytterligere styrke sin coachende væremåte i kommunikasjon, veiledning og ledelse gjennom sitt arbeid. Omlag halvparten av studentene har mål om å lære seg og dokumentere spesialistferdigheter i ICF-sertifisert coaching, som kan defineres som kraften i rådgivningsfri kommunikasjon. Begge disse målgrupper vil få et helhetsbilde på hva en utdannelse innebærer og kan brukes til.

TASC omfatter 4 kompetansemoduler og en sertifiseringsmodul. Hver kompetansemodul strekker seg over 4 pensumdager fra klokken. 09:00 - 17:00 med tillegg av halve øvingsdager. Etter hver modul skal du inngå i en praksistriade, det vil si at to av dine kurskolleger og du skal møtes ukentlig og øve på de verktøy dere har fått kjennskap til i løpet av kursdagene, etter nærmere instrukser.  

Modul 1

 Prinsipper i coachinginspirert kommunikasjon
       • Hvordan skape trygghet 
       • Løsningsfokusering 
       • Forutsetning for å skape eierskap

• Spørreteknikker som skaper røde tråd fra visjon til samspill til gjennomføring
• Utvikling av evnen til å lytte for å kunne gi konstruktive tilbakemeldinger
       • Kunne gi konstruktive tilbakemeldinger 
       • holde målfokus 
       • orientere mot resultater

 Modul 2

• Implementering av visjon
       • strategisk kreativitet 
       • brainstormingverktøy 
       • visjonsklargjøring

• Forsterkning og videreutvikling av resultatfokus
• Realistisk planlegging og prosjektrelaterte verktøy
• Balanse mellom ulike gjøremål/ulike ønskede resultater
• Stå i balanse og forstå samspillet mellom alle deler av hjernen (bl.a. EQ og IQ)
• Hvordan sikre mestring

Modul 3

• Hvordan skape læring
       • hva bidrar til læring 
       • hvordan bruke hindringer til læring 
       • hvordan læring skjer på ulike nivå fra læringsfrykt til læringsglede

• Effektiv kommunikasjon
       • samtalefokus 
       • bruke kundens språkform og verdiord

• Utvikle evnen til å kartlegge og anerkjenne motforestillinger/ motstand
• og bruke disse som plattform for å sikre handlingsrom på veien mot ønsket mål
• Spørsmålsteknikker som
       • utfordrer kunden/medarbeidere 
       • motiverer kunden/medarbeideren til å ta ansvar for prosessen
• Utdyping og utvikling av prioriteringsverktøy
• Gå fra antagelser til realiteter 

Modul 4 

    • Effektiv kommunikasjon - dypere forståelse av språkbrukens kraft
    • Endring av eller ny atferd - evnen til å komme bak gamle motforestillinger
    • Synliggjøring av sammenhengen mellom grunnverdier og mål
    • Ytterligere styrking av kundens/medarbeiderens tro på 
    • og evne til å styre seg selv mot målet ved å forstå samspillet mellom EQ og IQ.
    • Forståelse hvordan coachingverktøy og prosesser kan benyttes i ulike situasjoner
    • Godkjenningsmodul + eksamen - > Diplom

Dag 16 i selve sertifiseringsprogrammet er avsatt til praktisk eksamen. Vi var stolte da ICF vurderte at vår evalueringsform var den hittil beste (mest coachende/løftende/lærende) av de til da 28 skoler godkjent internasjonalt. 

Modul 5 (ICF sertifisering) 

Muntlig sertifiseringseksamen er bestått, når du i 30 minutter har coachet en sertifisert coach mens du blir overhørt av en MCC sertifisert coach – og graden av rådgiverfrihet og kraftfullhet er vurdert å holde PCC-nivå. Du kan nå kalle deg ”Erickson Certified Professional Coach”, ECPC. Med 100 timer betalt coaching er ACC sertifikatet i ICF en realitet etter søknad. Når du har samlet 750 timer for PCC-sertifikatet blir neste søknaden også en formalitet.