Siste nytt

"Ekstremt-resultat-eierskap"; en misjon for coaching som overlever som selvstendig fag

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Coaching som begrep er mye diskutert og debattert i Norge og i utlandet og kan om få år gå i oppløsning. For å overleve på sikt, tror jeg coaching må fremstå tydelig og tilby noe nytt og unikt i kommunikasjonsfaget, som ikke allerede er tilbudt av sine eldre og mye større"-ing-slektinger: som er veiledning, mentoring, undervisning og ledning, som også et hva et åpent spørsmål er. Uten en slik unikhet i definisjonen tror jeg "coaching" om få år vil bli bli "spist" (assimilert) av sine eldre slektninger.

Les mer

Kvinnelige ledere er flinkere enn menn

til å legge til rette for åpen dialog og kommunikasjon i bedriftene, viser et nytt doktorgradsprosjekt (Lisa Maria Whitehead, Universitetet i Agder) leser vi i Dagens Perspektiv 11.august 2017. Siden "åpen dialog og kommunikasjon" er nøkkelfokuser sett med coachingbransjens briller, tenker jeg med en gang at da har kvinnene i så fall gjennomsnittlig bedre trening i dette enn menn, før de blir målt.  
I sin avhandling «The Theory of Social Identity-driven Voice and Silence», har Lisa Maria Whitehead ved Universitetet i Agder, undersøkt 

Les mer

Ericksons skolemarkedstilbud - Coaching i skolen?

Produktark under utforming. Ta kontakt

Aktuelle tema:

•    Den nye lærerrollen
•    Anerkjennende kommunikasjon.
•    Det du visste ”fra før” satt i et system som virker for deg
•    Nyttig og effektivt i utvikling av personalet
•    Utvikling av elevenes kompetanse til å ta ansvar for egen læring
•    Formidlingskunst, læringsglede og utvikling

Den effektive skoleleder vil, sammen med sitt personale, utvikle en skolekultur preget av anerkjennende kommunikasjon, respekt og måloppnåelse. Ved å kombinere tydelighet, initiativ og kraft med anerkjennelse, respekt og nysgjerrighet (coachende væremåte) vil du som leder bidra til utvikling og læring. Gjennom våre ulike tilbud vil du få perspektiver, modeller og verktøy som vil være verdifullt for deg.

Ønsker du mer coachingkompetanse?

  • 1. Utvikling og etablering av gode kommunikasjons-
        og beslutningsprosesser på alle nivå i skolen.
  • 2. Løftende underveisvurdering.
  • 3. Utvikling av elevenes kompetanse til å ta økende medansvar for egen læring.
  • 4. Motiverende studie-og yrkesveiledning.
  • 5. Relasjonskompetanse.

Hvordan å få til en coachende kultur i skolen?

Det mest effektive er at skolelederen er den første til å skaffe seg spisskompetanse i coachende lederstil og/eller coaching og er et forbilde for de andre. Deretter kan skolen bygge seg opp ved å legge til små ”kompetansepakker” i henhold til ønsket progresjon.

Erickson Coaching Nordic AS

Besøksadresse:
Ullernchausseen 119,
Lilleaker, Oslo

Postadresse:
Postboks 262 Lilleaker,
0216 Oslo

Telefon: 400 41 204