Siste nytt

Fornyet struktur for coachutdanningen The Art & Science of Coaching

Erickson Coaching International oppgraderer sine utdanningstilbud jevnlig. Vi vil gjerne informere deg om at vårt flaggskip-program, The Art & Science of Coaching (TASC) nå fornyes for å bli mer strømlinjeformet, bedre tilpasset ICFs sertifiseringsløp, og ha kjernekompetansene integrert fra dag 1 gjennom hele stoffet. Dette er den største revisjonen siden 2005. Hva betyr «fornyet struktur» for deg, som har ønske om å fullføre TASC I-V (1-5), for å ICF-sertifisere din coachkompetanse?

Les mer

For at du skal forstå hva den du snakker med egentlig mener, hjelper det om du hever nivået på lyttingen din.

Witworth og Kimsey-House var tidlig ute med å introduserte de tre nivåene på lytting i læreboken til den ICF-godkjente coachingskolen CTI. Hvis vi lytter aktivt når andre snakker, er det større sannsynlighet for at vi forstår hva de egentlig mener, konstaterer de. Lytting kan foregå på ulike nivåer:

Les mer

Læringsglede & studieteknikk - Hvilke spørsmål?

Produktark og priser kan downloades her

Påmelding her

Lese-effektivitet og læringsglede

    • Motivasjon
    • Økt lesehastighet
    • Leseteknikker
    • Hurtiglesning
    • Læringsstrategier og leseeffektivitet for voksne
    • Flere leseteknikker å lære bort til elevene

20 timer for studenter om leseeffektivitet og læringsglede,
inkluderer hensyn til lese og skrivevansker.

Som beskrevet i boken ”Profesjonelle dialoger (Universitetsforlaget 2008) var det med deler av dette kurset at rådgiveren på Ullern vgs inviterte Jan Georg Kristiansen til skolen ved åpning av skoleåret 2002. Målgruppen var elevene. Snart ble det satt opp felles kurs for foreldre og elever, samt seminar for lærere. Dermed hadde læringsglede skapt en portal og introdusert coachende væremåte.

Huseby skole gjennomførte studietur til Vilnius våren 2008 og gjennomførte kurset i ”Lese-effektivitet og læringsglede” for alle sine ansatte. Lærernes fokus var på egen leseglede, selvledelse og økt glød for å inspirere elever. I planleggingsfasen ble vi enige med ledergruppen om å øke spenningen ved at lærerne kun fikk vite at de skulle være i fokus, men ellers fikk de vite lite annet enn at de skulle ta med seg skjønnlitterære bøker og en fagbok. Først da alle var fremme i Vilnius ble lærerne forespeilet at de etter disse 8 timene ville ha økt sin lesehastighet med minst 50% og økt sin leseforståelse og hukommelse også.

Virkelig læring betyr å møte stahet og overbevisninger i seg selv. Når man opplever gleden ved personlige gjennombrudd, legger det også grunnlaget for læring utover en selv. Når du selv lærer leseeffektivitet først, blir du mer effektiv og overbevisende i å lære andre det etterpå.

Hvordan ser du at du med dette kurset kan få videreført endringsprosesser på din skole?

Kjære rektor: Har du forresten selv lyst til å øke din lese-effektivitet og hastighet med over 50%? Og i tilfelle du undrer - du kan etter dette kurset fortsatt kose deg med en roman ved peisen!

Noen smakebiter på faglige innfallsvinkler:

    • Hvordan lykkes med skolesituasjonen?
    • Hva var det du ville da du begynte i skolen? Kraften fra fyrtårnet.
    • Magefølelse, underbevissthet, lyst og læringsglede.
    • Hukommelse og ord for effektiv lesing. Et forkurs for lydleserne (kort om).
    • Hurtiglesing. Behagelig og rask lesing av både fagbøker og romaner.
    • Enda sterkere tro på deg selv.
    • Notat og referatteknikk. Mind mapping/tankekart (kort om)
    • Angripe faget og fagbøker (kort om)
    • Samarbeid, målsetting, ledelse - integrering.
    • Mot eksamen. Å være som best når det virkelig gjelder.
    • Alle kurstrådene trekkes sammen.

Alle kursene i Erickson Coaching Nordic holdes med forbehold om antall deltakere.
Trykkfeil, lokale- og datoskifter kan forekomme.