Siste nytt

Sissel Andersen - "Hva har jeg brukt coachutdanningen min til !" - fremskrittet, fra godt betalt leder, til alene som selvstendig. Stafettpinnen.

Coach-utdanningen er min egen verktøykasse og mulighetsåpner. Coach-utdanningen hos Erickson, har gitt meg muligheten til å til å realisere målet mitt med å komme videre og starte eget firma. Den har gitt meg en verdifull verktøykasse i arbeidet som både lederutvikler, mental trener og foredragsholder. Utdanningen har vært som en reise. Mitt utgangspunkt var et ønske om å bli skikkelig god i coaching-faget. Uttalelsen fra min lederkollega; «hva hindrer deg i å gjøre det da?», husker jeg godt – det ga meg ekstra dytt til å starte på utdannelsen til profesjonell coach. Siden da har det skjedd mye -

Les mer

Personvern - GDPR

Kjære venner, Du har sikkert hørt om den nye databeskyttelsesforskriften ("GDPR") som trer i kraft i 2018. Vi skriver derfor til deg for å fortelle deg at vi har gjort noen endringer i retningslinjene våre, for å kunne styrke dine personvernrettigheter og for å gi deg mer klarhet og kontroll over hvordan vi bruker informasjonen din. Du har sikkert mottatt ganske mange e-postmeldinger om dette allerede, så derfor vil også vi holde dette kort, slik at du kan komme tilbake til coachingen din! Vennligst les de nye vilkårene her og detaljene om hva vi har gjort for å forberede den nye GDPR her.

Les mer

Tips: Legg til timer på din CV!

Oppdater din CV med både ICF-coachingtimer og ikke-ICF-godkjente timer, for å vise din coachingbredde. Har du mistet en kunde pga kundens manglende kunnskap om ICF-coaching? Vi vet at både vi og ICF har en jobb å gjøre med kjent kvaliteten i ICF-coaching...

I februar ringte en svensk ICF coach og coach-agent meg og ba om anbefaling til en god Erickson ICF-coach. Oppdraget var for hans kunde, et stort internasjonalt selskap med kontor i Oslo.

Jeg oppga tre navn og fremhevet den Erickson-coachen som hadde tydeligst profil og som jeg mente passet meget godt til kunden.

Erickson-coachen var til intervju hos den svenske agenten og deretter hos HR direktøren hos kunden.

Ut i prosessen ble det tydelig at kunden hadde fokusert på at ICF-coachen hadde «kun  120 timer coacherfaring» mens andre coacher til sammenligning hadde «mellom 1000 og 2000 timer coaching».

Det har fått meg til å tenke at vi ICF-coacher må bygge en «bro» for kundene og markedet. Det er ennå ikke alment kjent i markedet hvor strengt krav til kundefokusert samtale ICF-coaching er.

Inntil markedet forstår at ICF-coaching er coaching med høyeste fokus på kunden, bør vi også oppgi antall timer erfaring med lavere kvalitet coaching, og presisere forskjellen.
Da vil kundene lære seg å sammenligne med de mange andre blandingsformene for coaching, der fokuset er mye på «coachen» og likner mer på fasilitering, veiledning eller mentoring.

Fortsatt har mange «eksperter» i coaching, mentoring, veiledning etc forståelse av coaching som en relativt coach-fokusert samtale. Se mer om coaching begreper >>

CV med 2 typer coaching-timer

Historien over har fått meg til å endre policy på CV’er for coaching. Din CV kan dermed se for eksempel slik ut:

Erfaring (hhv. Både ICF-coaching og ikke-ICF-"coaching") antall timer: 120 timer ICF-coaching. Dessuten ca 1500 timer ikke-ICF-"coaching".

Formålet er å synliggjøre at du har en bred erfaring i å coache i den svært vide betydning å hjelpe andre.
Samtidig viser at du ved å oppgi ICF timene først, at du har en spisskompetanse som gjør deg til en svært kraftfull coach.

Tror du kundene blir mer nysgjerrig på ICF-coaching etter dette?

Jan Georg Kristiansen
ICF-sertifisert Erickson–coach MCC