Siste nytt

Fornyet struktur for coachutdanningen The Art & Science of Coaching

Erickson Coaching International oppgraderer sine utdanningstilbud jevnlig. Vi vil gjerne informere deg om at vårt flaggskip-program, The Art & Science of Coaching (TASC) nå fornyes for å bli mer strømlinjeformet, bedre tilpasset ICFs sertifiseringsløp, og ha kjernekompetansene integrert fra dag 1 gjennom hele stoffet. Dette er den største revisjonen siden 2005. Hva betyr «fornyet struktur» for deg, som f.eks. har ønske om å fullføre TASC I-V (1-5), for å ICF-sertifisere din coachkompetanse?

Les mer

For at du skal forstå hva den du snakker med egentlig mener, hjelper det om du hever nivået på lyttingen din.

Witworth og Kimsey-House var tidlig ute med å introduserte de tre nivåene på lytting i læreboken til den ICF-godkjente coachingskolen CTI. Hvis vi lytter aktivt når andre snakker, er det større sannsynlighet for at vi forstår hva de egentlig mener, konstaterer de. Lytting kan foregå på ulike nivåer:

Les mer

Tips fra en Erickson-student

Tips fra Heidi Videhi Røsdal, Sikkerhetsrådgiver:
Jeg hadde begynt å nærme meg et hat-forhold til innboksen min pga. mengden av daglig inngående mail. Ved å se på prioriteringer i forhold til ”Viktig og for hvem”, oppdaget jeg at ca 85 % av de inngående mailene mine gikk på ting som var viktig og hastet for andre.

Jeg vet at essensen for dyktige ICF-coacher er å bidra til at kunden klarer å gi de supreste råd til seg selv. På kursene det skjer mye coaching. Så her kommer et av de supreste rådene jeg har oppdaget og gitt meg selv i løpet av utdanningen The Art & Science of Coaching. I min arbeidshverdag, er det mine svar på disse ordene: ”Viktig? Haster? For hvem?”.

Det første verktøyet jeg tok med fra modulene og til min arbeidsplass, var Descartes ”Viktig – Haster”. Med en veldig travel hverdag, både på jobb og privat, ble jeg øyeblikkelig fasinert av dette verktøyet. Jeg lagde raskt min egen kvadrant med de fire rutene for ”Viktig - Haster” og med sine ”+ og –” foran, og hengte opp på jobben. Dette var det første verktøyet jeg viste fram for mine kollegaer, som de faktisk stoppet opp og lyttet til.

Under kurset, merket jeg en liten subtil undring – eller var det en gjenkjenning (?), hver gang spørsmålet ”Viktig?” og deretter ”For hvem?” kom opp.

Et av de første punktene som kom opp på ”Viktig-Haster-kvadranten” min, var e-mail. Jeg hadde begynt å nærme meg et hat-forhold til innboksen min pga. mengden av daglig inngående mail. Ved å se på prioriteringer i forhold til ”Viktig og for hvem”, oppdaget jeg at ca 85 % av de inngående mailene mine gikk på ting som var viktig og hastet for andre. Ikke bare var et svar fra meg viktig for at de skulle få gjort jobben sin, men det kunne også ha store konsekvenser i forhold til HMS og kjemikalier, både internt og hos kunder. Dette ble en stor ”eye opener” for meg!

Etter å ha sett hva som var viktig og for hvem, endret jeg mine mail-rutiner. Nå starter jeg arbeidsdagen med å sjekke mail og svarer med det samme på alle ”viktig og haster for andre enn meg”. Dette tar nå vanligvis ca 10 minutter. Jeg gjentar dette rett etter lunsj. I tillegg har jeg slått av all varsling av innkomne mail. Dette har gitt meg en mye roligere arbeidsdag hvor jeg får konsentrere meg med de oppgavene som er viktige for meg, i fred og ro. Nå får jeg daglig meldinger av typen ”tusen takk for rask tilbakemelding!”, fra både kollegaer og kunder. Og jeg kan garantere at det føles mye bedre enn en purring på mail jeg mottok for et par dager siden. Og dette som et resultat fra noen minutter coachingteori og introduksjon til Erickson-formatet ”Viktig?”, ”Haster?” og ”For hvem?”.

- Heidi Videhi Røsdal, Sikkerhetsrådgiver