Siste nytt

"Ekstremt-resultat-eierskap"; en misjon for coaching som overlever som selvstendig fag

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Coaching som begrep er mye diskutert og debattert i Norge og i utlandet og kan om få år gå i oppløsning. For å overleve på sikt, tror jeg coaching må fremstå tydelig og tilby noe nytt og unikt i kommunikasjonsfaget, som ikke allerede er tilbudt av sine eldre og mye større og forskningsbaserte "-ing-slektinger: som er veiledning, mentoring, undervisning og ledning, som jo også vet hva et åpent spørsmål er. Uten en slik unikhet i definisjonen tror jeg "coaching" om få år vil bli bli "spist" (assimilert) av sine mye eldre slektninger.

Les mer

Kvinnelige ledere er flinkere enn menn

til å legge til rette for åpen dialog og kommunikasjon i bedriftene, viser et nytt doktorgradsprosjekt (Lisa Maria Whitehead, Universitetet i Agder) leser vi i Dagens Perspektiv 11.august 2017. Siden "åpen dialog og kommunikasjon" er nøkkelfokuser sett med coachingbransjens briller, tenker jeg med en gang at da har kvinnene i så fall gjennomsnittlig bedre trening i dette enn menn, før de blir målt.  
I sin avhandling «The Theory of Social Identity-driven Voice and Silence», har Lisa Maria Whitehead ved Universitetet i Agder, undersøkt 

Les mer

Hvordan får jeg kunder til å tillate opptak av coaching-samtale?

Legg inn som en del av coaching-avtalen at du tilbyr opptak av coaching-samtale kun til bruk for kunden selv. Gi kunden en oppgave om å lytte på coaching-opptaket til neste sesjon, for sin egen lærings skyld. Deretter, når kunden har trygghet om hva opptaket faktisk inneholder, kan du velge å spørre om tillatelse til å få bruke en kopi kun for din egen opplæring sammen med din triade. Husk at i følge ICF’s-etiske regler, bør du ha med konfidensialitets-skjema til kunden som du signerer og gir kunden, hvis du får et ja. I TASC er lytting på egen coaching obligatorisk etter modul 3 og en naturlig del av læringsprosessen i Modul 5.