Siste nytt

"Ekstremt-resultat-eierskap"; en misjon for coaching som overlever som selvstendig fag

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Coaching som begrep er mye diskutert og debattert i Norge og i utlandet og kan om få år gå i oppløsning. For å overleve på sikt, tror jeg coaching må fremstå tydelig og tilby noe nytt og unikt i kommunikasjonsfaget, som ikke allerede er tilbudt av sine eldre og mye større og forskningsbaserte "-ing-slektinger: som er veiledning, mentoring, undervisning og ledning, som jo også vet hva et åpent spørsmål er. Uten en slik unikhet i definisjonen tror jeg "coaching" om få år vil bli bli "spist" (assimilert) av sine mye eldre slektninger.

Les mer

Kvinnelige ledere er flinkere enn menn

til å legge til rette for åpen dialog og kommunikasjon i bedriftene, viser et nytt doktorgradsprosjekt (Lisa Maria Whitehead, Universitetet i Agder) leser vi i Dagens Perspektiv 11.august 2017. Siden "åpen dialog og kommunikasjon" er nøkkelfokuser sett med coachingbransjens briller, tenker jeg med en gang at da har kvinnene i så fall gjennomsnittlig bedre trening i dette enn menn, før de blir målt.  
I sin avhandling «The Theory of Social Identity-driven Voice and Silence», har Lisa Maria Whitehead ved Universitetet i Agder, undersøkt 

Les mer

Hva er forskjellene mellom NOKUT godkjenning og ICF-godkjenning?

Et stort spørsmål. Kort sagt anser vi NOKUT som en kontrollinstans med fokus på utdannings vitenskapelige dokumentasjon etter vitenskapelige kriterier, slik som høyskolene er underlagt. I de tilfeller tror vi at fokus for kontrollen i for stor grad blir dokumentasjon på coaching som teori og overvekt på at studenten dokumenterer sin coaching-kompetanse basert på evnen til å prestere på skriftlig eksamen.
ICF anser vi som en kontrollinstans for coaching som et praktisk håndtverk. I det tilfelle erfarer vi at fokus på kontrollen i stor grad blir på coaching som praksisfelt utøvd av praktikere av et håndtverk og med støtte i coaching-teori basert på skriftlig/muntlige eksamener. Studenten må her dokumentere sin coaching-kompetanse først og fremst basert på evnen til å prestere i praksis og dernest å kunne snakke om det etterpå.