Siste nytt

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og selge inn gjennomførbarhet.

Vi som er leverandører av leder – og coachprogrammer har et stort forbedringspotensiale. Alt fra de store universitetene til store og små konsulent-firmaer har lenge praktisert for mye "wishfull thinking". De har solgt inn drømme-endringer, der for mye av sluttresultatet baserer seg på at kunden selv løser kjerne-problemet på egen hånd; og "10-90% syndromet skjer igjen! kjerne-problemet behøver ikke lenger være som en "svart boks" til undring.

"Hvis du var en elefant med sin elefant-rytter":

Les mer

Coaching er på «rød-lista». Har du noe imot at begrepet går i oppløsning? DEBATT

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Hvis coaching var en plante, er den overplukket og på «rød-lista» , fordi den plukkes med røtter fra både innsiden av bransjen og fra utsiden av markedet. Hvordan kan jeg antyde noe sånt? Vel, mine intuitive "antenner" om markedsutvikling bidro til at Erickson Norge i 1998 (for HR Norge) var kanskje norges 1. kursarrangører med kurstittel "coaching" (noen før oss?). Nå forteller mine antenner meg at om få år kan coaching som begrep gå i oppløsning. Hvorfor? Fordi "faget" nå synes å ha oppnådd sin misjon. Coachingfaget har i mange år vært mye omdiskutert og debattert i Norge og i utlandet. Nå strammer det seg ekstra til fra flere hold. Gjør det noe om coachingfaget forblir utydelig eller ikke?

«Gjort er gjort og spist er spist, og; slik er det med det!», sa muse-bestemor i et dramatisk øyeblikk i Hakkebakkeskogen. Hvis coachene lenge har vært glade og frie som Klatremus (kun med problem om å selge seg selv og faget..); Hva er reven og piggsvinet i skogen?»

Og hvordan bidrar "ekstrem-resultat-lojalitet"; som retning for en unik, ny kommuniserbar misjon for coaching (definert som noe i retning av "Ambisjonen om 100% kundefokus og konfidensialitet"), for et fag som etablerer seg som selvstendig fag og som overlever på sikt?

Les mer

Utdeling Kompetanseprisen 2008 til Erickson kunde

Erickson gratulerer sin kunde Ullern videregående skole med HR Norge Kompetanseprisen 2008. Rektor Pål Riis og Ericksons Jan Georg Kristiansen har skrevet to bøker sammen.

Teksten under er hentet fra denne linken

Kompetanseprisen 2008 til Ullern videregående skole

Kompetanse- og utviklingsprisen deles årlig ut av HR Norge, og i år går den til Ullern videregående skole.

Prisen er en hedersbevisning som tildeles virksomheter som har gått nye veier innen personal- og organisasjonsutvikling, og som satser på økt eller bredere kompetanse for de ansatte. Ullern videregående skole tildeles Kompetanseprisen for sin dynamiske lærings- og forbedringskultur, hvor både kort- og langsiktige kompetansetiltak er viktige elementer.

I 2000 var Ullern videregående skole i fare for å bli nedlagt, de hadde bare 9 søkere - i dag er skolen en av byens best søkte og skal bygges ut. Rektor Pål Riis (bilde) kom i 2001 inn i en kriserammet skole og startet endringsprosessen, i følge Riis innebar ikke dette noen revolusjonerende tanker men de har fått det til. Fokuset blant de ansatte ble endret fra kommunal kultur til prestasjonskultur med tiltak som innbar ny pedagogikk og ledelseskultur. De har vært tydelige på hvor de ville med endringen og hatt fokus på resultater, de har satt mål, evaluert og tatt konsekvens av dette.

Tre viktige faktorer som ble satt for å lykkes:

- være tydelig på retning
- utvikle organisasjonen
- utvikle personalet

Kollegacoaching

Da de etter et par år så at halvparten av kollegiet hadde endret valgte de å satse på kollegacoaching, de brukte ekstern coach til utdanning av interne coacher i kollegiet. Ledelse skulle ha prioritet. Det ble satt i gang et organisasjonsutviklingsprosjekt og innført medarbeidersamtaler. Lærerne får 2-3 vekstpunkter hvert år og systematisk og jevnlig tilbakemelding blant annet gjennom at en annen lærer eller rektor studerer læreren på jobb.
Et annet ledd i utviklingen av personalet var å sette sammen kompetansefaglag og det ble satt krav til lærersamarbeid. De har i tillegg et eget modulbasert opplæringsprogram for nye lærere og satt opp regler om blant annet punktlighet.

Ullern videregående skole har gått fra å være en skole truet av nedlegging på grunn av uro og et problemfylt læringsmiljø til i dag å være en nasjonal demonstrasjonsskole. De har samarbeidet med andre demonstrasjonsskoler og hentet impulser fra både inn- og utland og hatt stor fokus på å skape prestasjonskultur blant de ansatte og lykkes.