Siste nytt

Fornyet struktur for coachutdanningen The Art & Science of Coaching

Erickson Coaching International oppgraderer sine utdanningstilbud jevnlig. Vi vil gjerne informere deg om at vårt flaggskip-program, The Art & Science of Coaching (TASC) nå fornyes for å bli mer strømlinjeformet, bedre tilpasset ICFs sertifiseringsløp, og ha kjernekompetansene integrert fra dag 1 gjennom hele stoffet. Dette er den største revisjonen siden 2005. Hva betyr «fornyet struktur» for deg, som har ønske om å fullføre TASC I-V (1-5), for å ICF-sertifisere din coachkompetanse?

Les mer

For at du skal forstå hva den du snakker med egentlig mener, hjelper det om du hever nivået på lyttingen din.

Witworth og Kimsey-House var tidlig ute med å introduserte de tre nivåene på lytting i læreboken til den ICF-godkjente coachingskolen CTI. Hvis vi lytter aktivt når andre snakker, er det større sannsynlighet for at vi forstår hva de egentlig mener, konstaterer de. Lytting kan foregå på ulike nivåer:

Les mer

Utdeling Kompetanseprisen 2008 til Erickson kunde

Erickson gratulerer sin kunde Ullern videregående skole med HR Norge Kompetanseprisen 2008. Rektor Pål Riis og Ericksons Jan Georg Kristiansen har skrevet to bøker sammen.

Teksten under er hentet fra denne linken

Kompetanseprisen 2008 til Ullern videregående skole

Kompetanse- og utviklingsprisen deles årlig ut av HR Norge, og i år går den til Ullern videregående skole.

Prisen er en hedersbevisning som tildeles virksomheter som har gått nye veier innen personal- og organisasjonsutvikling, og som satser på økt eller bredere kompetanse for de ansatte. Ullern videregående skole tildeles Kompetanseprisen for sin dynamiske lærings- og forbedringskultur, hvor både kort- og langsiktige kompetansetiltak er viktige elementer.

I 2000 var Ullern videregående skole i fare for å bli nedlagt, de hadde bare 9 søkere - i dag er skolen en av byens best søkte og skal bygges ut. Rektor Pål Riis (bilde) kom i 2001 inn i en kriserammet skole og startet endringsprosessen, i følge Riis innebar ikke dette noen revolusjonerende tanker men de har fått det til. Fokuset blant de ansatte ble endret fra kommunal kultur til prestasjonskultur med tiltak som innbar ny pedagogikk og ledelseskultur. De har vært tydelige på hvor de ville med endringen og hatt fokus på resultater, de har satt mål, evaluert og tatt konsekvens av dette.

Tre viktige faktorer som ble satt for å lykkes:

- være tydelig på retning
- utvikle organisasjonen
- utvikle personalet

Kollegacoaching

Da de etter et par år så at halvparten av kollegiet hadde endret valgte de å satse på kollegacoaching, de brukte ekstern coach til utdanning av interne coacher i kollegiet. Ledelse skulle ha prioritet. Det ble satt i gang et organisasjonsutviklingsprosjekt og innført medarbeidersamtaler. Lærerne får 2-3 vekstpunkter hvert år og systematisk og jevnlig tilbakemelding blant annet gjennom at en annen lærer eller rektor studerer læreren på jobb.
Et annet ledd i utviklingen av personalet var å sette sammen kompetansefaglag og det ble satt krav til lærersamarbeid. De har i tillegg et eget modulbasert opplæringsprogram for nye lærere og satt opp regler om blant annet punktlighet.

Ullern videregående skole har gått fra å være en skole truet av nedlegging på grunn av uro og et problemfylt læringsmiljø til i dag å være en nasjonal demonstrasjonsskole. De har samarbeidet med andre demonstrasjonsskoler og hentet impulser fra både inn- og utland og hatt stor fokus på å skape prestasjonskultur blant de ansatte og lykkes.