Siste nytt

"Ekstremt-resultat-eierskap"; en misjon for coaching som overlever som selvstendig fag

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Coaching som begrep er mye diskutert og debattert i Norge og i utlandet og kan om få år gå i oppløsning. For å overleve på sikt, tror jeg coaching må fremstå tydelig og tilby noe nytt og unikt i kommunikasjonsfaget, som ikke allerede er tilbudt av sine eldre og mye større"-ing-slektinger: som er veiledning, mentoring, undervisning og ledning, som også et hva et åpent spørsmål er. Uten en slik unikhet i definisjonen tror jeg "coaching" om få år vil bli bli "spist" (assimilert) av sine eldre slektninger.

Les mer

Kvinnelige ledere er flinkere enn menn

til å legge til rette for åpen dialog og kommunikasjon i bedriftene, viser et nytt doktorgradsprosjekt (Lisa Maria Whitehead, Universitetet i Agder) leser vi i Dagens Perspektiv 11.august 2017. Siden "åpen dialog og kommunikasjon" er nøkkelfokuser sett med coachingbransjens briller, tenker jeg med en gang at da har kvinnene i så fall gjennomsnittlig bedre trening i dette enn menn, før de blir målt.  
I sin avhandling «The Theory of Social Identity-driven Voice and Silence», har Lisa Maria Whitehead ved Universitetet i Agder, undersøkt 

Les mer

Tips: Hvordan holde de viktigste tidsfristene under stress, og ha det moro på jobb

Tips fra Kari Røssland, IT-konsulent i Steria. Erickson coach under utdanning i dag:
I en hektisk hverdag som teamleder i et større IT-prosjekt, var det til tider vanskelig å holde fokus og få gjort noe som helst - stressnivået ble farlig høyt. Jeg løp etter tidsfrister, misstolket viktige beskjeder og skapte halvgode løsninger med mye feil. Alt dette snudde da jeg oppdaget hvordan jeg kunne bruke det jeg hadde lært om hvordan hjernen fungerer.

Nå er jo essensen for dyktige ICF-coacher å bidra til at kunden klarer å gi de supreste råd til seg selv. Så her kommer et av de supreste rådene jeg har oppdaget og gitt meg selv i løpet av de mange samtalene i praktisering av verktøy i utdanningen The Art & Science of Coaching: Fokuser på en ting om gangen.

Jeg trodde det var effektivt å gjøre alt dette samtidig: skrive en viktig e-post, svare på spørsmålet til sidemannen og oppdatere risikomatrisen med et nytt punkt som jeg kom på i farten. Jeg tok feil. Vi er ikke skrudd sammen for multitasking. Ingen av oss klarer å holde to tanker i hodet samtidig. Hjernen kan kun være bevisst en tanke om gangen.  Du kan forestille deg at hjernen fungerer litt som en datamaskin med kun 1 prosessor - du kan ha oppe flere vinduer samtidig, men er kun i stand til å jobbe i ett og ett vindu. I den daglige sjongleringen av oppgaver og gjøremål jobbet “prosessoren” min febrilsk med å switche mellom de ulike tankene som var involvert - og det ble bokstavelig talt varmt der oppe.

 

Jeg gjorde 3 viktige grep:

  • Tips 1) Satte av noen bolker på 20-30 minutter hver dag der jeg jobbet fokusert med en og en oppgave i prioritert rekkefølge. I løpet av denne tiden skrudde jeg av alle automatiske varslinger på PC-en, lyden på telefonen og signaliserte til de andre i lokalet at jeg ikke ville bli forstyrret. Hvis jeg ble forstyrret av mine egne tankar og det var viktig, noterte jeg det ned før jeg igjen styrte all fokus mot den ene oppgaven jeg jobbet på.
  • Tips 2) I møter eller samtaler med kollegaer gikk jeg inn for å fokusere fullt og helt på hva de andre ville kommunisere, når jeg selv ikke pratet. Det hendte stadig at tankene mine forstyrret meg med prat som “dette var uinteressant… hva skal jeg ha til middag?”, “jeg skjønner hva han sier, jeg opplevde noe lignende en gang...”, “jeg liker henne ikke, hun minner meg om...”, “hvordan skal jeg svare på dette…”. Når disse tankene dukket opp, registrerte jeg dem, la de bort og gikk igjen inn for å høre på den andre.
  • Tips 3) Innførte elementer fra Disney sin kreativitetsmodell (et av verktøyene i Ericksons verktøykasse) i planleggingsmøtene. Denne modellen støttet oss i å fokusere på en tankerekke om gangen. Først så vi på hva vi ønsket å oppnå, deretter utforsket vi alternative løsninger og til slutt kartlagte vi hvilke potensielle hindringer (risikoer) vi måtte ta høyde for i planen.

 

Resultatet av dette var at de viktigste oppgavene ble ferdigstilt innen fristen, mye tid ble spart på å unngå misforståelser og teamet leverte gode løsninger med få feil. Når stresset forsvant, ble det også mye morsommere å være på jobb. Rådet er enkelt - fokuser på en ting om gangen. Å etterleve rådet er ikke like enkelt og jeg må stadig minne meg selv på det. Treningen i og mellom coachutdanningens moduler har drillet meg i å beherske det å være til stede når det behøves.  Jeg vil takke for muligheten til å dele dette med deg.

 

Kari Røssland, IT-konsulent i Steria
(Erickson student, ICF-sertifiserings-Modul 5 2014)

Erickson Coaching Nordic AS

Besøksadresse:
Ullernchausseen 119,
Lilleaker, Oslo

Postadresse:
Postboks 262 Lilleaker,
0216 Oslo

Telefon: 400 41 204