Siste nytt

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og selge inn gjennomførbarhet.

Vi som er leverandører av leder – og coachprogrammer har et stort forbedringspotensiale. Alt fra de store universitetene til store og små konsulent-firmaer har lenge praktisert for mye "wishfull thinking". De har solgt inn drømme-endringer, der for mye av sluttresultatet baserer seg på at kunden selv løser kjerne-problemet på egen hånd; og "10-90% syndromet skjer igjen! kjerne-problemet behøver ikke lenger være som en "svart boks" til undring.

"Hvis du var en elefant med sin elefant-rytter":

Les mer

Coaching er på «rød-lista». Har du noe imot at begrepet går i oppløsning? DEBATT

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Hvis coaching var en plante, er den overplukket og på «rød-lista» , fordi den plukkes med røtter fra både innsiden av bransjen og fra utsiden av markedet. Hvordan kan jeg antyde noe sånt? Vel, mine intuitive "antenner" om markedsutvikling bidro til at Erickson Norge i 1998 (for HR Norge) var kanskje norges 1. kursarrangører med kurstittel "coaching" (noen før oss?). Nå forteller mine antenner meg at om få år kan coaching som begrep gå i oppløsning. Hvorfor? Fordi "faget" nå synes å ha oppnådd sin misjon. Coachingfaget har i mange år vært mye omdiskutert og debattert i Norge og i utlandet. Nå strammer det seg ekstra til fra flere hold. Gjør det noe om coachingfaget forblir utydelig eller ikke?

«Gjort er gjort og spist er spist, og; slik er det med det!», sa muse-bestemor i et dramatisk øyeblikk i Hakkebakkeskogen. Hvis coachene lenge har vært glade og frie som Klatremus (kun med problem om å selge seg selv og faget..); Hva er reven og piggsvinet i skogen?»

Og hvordan bidrar "ekstrem-resultat-lojalitet"; som retning for en unik, ny kommuniserbar misjon for coaching (definert som noe i retning av "Ambisjonen om 100% kundefokus og konfidensialitet"), for et fag som etablerer seg som selvstendig fag og som overlever på sikt?

Les mer

Tips 4: Send ballen over der den hører hjemme!

Hva gjør du når du er helt tom for et godt spørsmål eller innspill til din kunde?
- Der vi er i samtalen nå, og hvis du (dere) var meg, hvilket ville vært det beste spørsmålet jeg kunne stilt deg (dere) akkurat nå?

Når et møte eller samtale går tregt, er det for en coach, konsulent, eller annen sparringspartner, lett å føle et press for å ta over ansvaret for problemet fra møtedeltaker(ne).

Vær sikker på at dersom du synes samtalen eller møtet er i en tung fase, opplever din kunde helt sikkert det samme.

Det er da en coach kan bli lokket over til veileder eller rådgiversonen, og rollen som «redningsekspert» kan bli for fristende å ta.

Det er det vi i Erickson kaller å nærme seg utkanten av coachposisjon.

Når du er i en slik situasjon, og du merker din indre stemme tenke:
«hva i all verden bør/kan/må jeg si/spørre nå, for å hjelpe kunden videre?»,
da er du  - kanskje uten å være klar over det - veldig nær et av verdens beste «standard» coachingspørsmål, nemlig:

«Si meg - der vi er nå i samtalen, og hvis du var meg..,
hvilket spørsmål ville vært det beste spørsmålet jeg kunne stilt deg akkurat nå?»

Ditt spørsmål vil bringe kunden på en innover-reise som kan snu hele samtalen eller hele møte.

Har du samtidig inntatt en genuin nysgjerrig og spørrende holdning med både øyne og kropp, og tillater den tid for stillhet som nå kan komme
– kan du bli kjent som en genuin dyktig coach med en underlig god evne til å hjelpe kunden på en respektfull måte.
Dette er også et av metodene som har gjort lederrollen og konsulentrollen bedre for mange.

Kilde: Erfaringen er hentet  fra mentorcoaching Modul 5 Coach Mastery, ICF sertifiseringsprogrammet i Erickson.