Siste nytt

"Ekstremt-resultat-eierskap"; en misjon for coaching som overlever som selvstendig fag

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Coaching som begrep er mye diskutert og debattert i Norge og i utlandet og kan om få år gå i oppløsning. For å overleve på sikt, tror jeg coaching må fremstå tydelig og tilby noe nytt og unikt i kommunikasjonsfaget, som ikke allerede er tilbudt av sine eldre og mye større og forskningsbaserte "-ing-slektinger: som er veiledning, mentoring, undervisning og ledning, som jo også vet hva et åpent spørsmål er. Uten en slik unikhet i definisjonen tror jeg "coaching" om få år vil bli bli "spist" (assimilert) av sine mye eldre slektninger.

Les mer

Kvinnelige ledere er flinkere enn menn

til å legge til rette for åpen dialog og kommunikasjon i bedriftene, viser et nytt doktorgradsprosjekt (Lisa Maria Whitehead, Universitetet i Agder) leser vi i Dagens Perspektiv 11.august 2017. Siden "åpen dialog og kommunikasjon" er nøkkelfokuser sett med coachingbransjens briller, tenker jeg med en gang at da har kvinnene i så fall gjennomsnittlig bedre trening i dette enn menn, før de blir målt.  
I sin avhandling «The Theory of Social Identity-driven Voice and Silence», har Lisa Maria Whitehead ved Universitetet i Agder, undersøkt 

Les mer

Tips 4: Send ballen over der den hører hjemme!

Hva gjør du når du er helt tom for et godt spørsmål eller innspill til din kunde?
- Der vi er i samtalen nå, og hvis du (dere) var meg, hvilket ville vært det beste spørsmålet jeg kunne stilt deg (dere) akkurat nå?

Når et møte eller samtale går tregt, er det for en coach, konsulent, eller annen sparringspartner, lett å føle et press for å ta over ansvaret for problemet fra møtedeltaker(ne).

Vær sikker på at dersom du synes samtalen eller møtet er i en tung fase, opplever din kunde helt sikkert det samme.

Det er da en coach kan bli lokket over til veileder eller rådgiversonen, og rollen som «redningsekspert» kan bli for fristende å ta.

Det er det vi i Erickson kaller å nærme seg utkanten av coachposisjon.

Når du er i en slik situasjon, og du merker din indre stemme tenke:
«hva i all verden bør/kan/må jeg si/spørre nå, for å hjelpe kunden videre?»,
da er du  - kanskje uten å være klar over det - veldig nær et av verdens beste «standard» coachingspørsmål, nemlig:

«Si meg - der vi er nå i samtalen, og hvis du var meg..,
hvilket spørsmål ville vært det beste spørsmålet jeg kunne stilt deg akkurat nå?»

Ditt spørsmål vil bringe kunden på en innover-reise som kan snu hele samtalen eller hele møte.

Har du samtidig inntatt en genuin nysgjerrig og spørrende holdning med både øyne og kropp, og tillater den tid for stillhet som nå kan komme
– kan du bli kjent som en genuin dyktig coach med en underlig god evne til å hjelpe kunden på en respektfull måte.
Dette er også et av metodene som har gjort lederrollen og konsulentrollen bedre for mange.

Kilde: Erfaringen er hentet  fra mentorcoaching Modul 5 Coach Mastery, ICF sertifiseringsprogrammet i Erickson.