Siste nytt

ÆRLIGHET uten tillit = Mulig overgrep. Om coaching, terapi, ICF. DEBATT

Med hjelp av en Addictologi-terapeut gikk coaching-begrepet forrige uke (desember 2017) fra å være «litt varm sten» til ett steg nærmere «lava» i Norge! Fra jobbreise i Riga leste jeg VG på nett’s siste VG-research artikkel rett før leggetid, og jeg klarte ikke sovne igjen. Nå blir det gru-spennende! Jeg regner med at tommel-skruen vris ytterligere mot coaching-ordet, fordi addictologen og hans oppdragsgiver begge refererer til «lederutvikling og coaching», og de holder flagget høyt hevet. Og han og jeg er tilsynelatende i samme bransje! Dette er sterk kost for oss som hegner profesjonelt om coaching-ordet, som noe annet enn «hvasomhelstmedspørsmålstegn?etter». Dommen fra Oslo tingrett er ikke rettskraftig, men Borgarting lagmannsrett har varslet partene om at de vurderer å nekte oppdragsgiver å fremme en anke, skriver VG (9/12-'17). For andre gang på et par uker har jeg støtt på eksperter som fremhever ærlighet som metode for utvikling. Ærlighet er en fin egenskap. Jeg mener at ICF-coachingen sessens er utvikling av ærlighet i coacheens møte med seg selv. Coachens forvaltning av sin egen ærlighet er en nøkkel i diskusjon av hva er coaching!

Les mer

KAMPANJE -25% frist 8.mai: Styrk din markedsverdi. Grunnkurs kundefokusert coaching oppstart februar. "Anerkjennende samtaler" (TASC Modul 1).

For deg som ønsker en mer coachende og anerkjennende kommunikasjonsstil for deg selv og de rundt deg, privat eller profesjonelt. For deg som ønsker utdanne deg til coach og mentaltrener basert på den internasjonale ICF-standarden for coaching. For deg som vil hjelpe deg selv og enhver annen person se muligheter og realisere sitt beste seg. For deg som vil beherske hvordan hjelpe (deg selv og) den andre sikre kontroll og "ekstremt grad av resultat-eierskap" i de mest utfordrende situasjoner. For deg som ønsker få frem det beste hos andre med coaching, relasjonsledelse og mentaltrening! Programmet jevnlig forbedret. Se under for kursinnhold. Bli med på gratis minikurs for smakebit og få inntrykk av "nerven" i denne ICF godkjente coachutdanningen og praktiske hverdagsnytten i lederrollen og andre situasjoner.

Ved påmelding skriv "Kampanjerabatt før 8/5-2018= kr. 5.175,-" (veiledende 6900,- minus 25% (1.725,-) for 2,5 dager kurs inkl. kursmateriell, kurs-forfriskninger/frukt/snacks og 3 uker ettertrening. Påmeldingsfrist kampanje 8. mai:

Les mer her >>
Meld deg på her >>

Les mer

Tips 3: Gå i samtalepartneres sko!

Hvordan møte sine samtalepartnere som løsningsfokusert coach? Når det viktigste er at den andre tar eierskap til egne mål og egen motivasjon, hva gjør du da som coach? Møt de ulike deltakertypene – brukeren, besøkeren, og klageren – ved å se verden fra deres øyne, høre hva de hører og gå inn i deres sko. (Tekster fra boken Profesjonelle dialoger).

Et indiansk ordtak sier: ”Først når du har gått fjorten dager i din nabos mokasiner kan du uttale deg om hvordan han har det.” I coachingmøter er samtalepartnere i ulik grad  til stede i og motiverte. Dette styrer coachens samtaleform, graden av fremtids- og formålsorienteringen, og også hvordan han/hun selv beholder sin entusiasme, coach-posisjon og coachende væremåte.

Vi kan foreta en intuitiv og umiddelbar vurdering av coachees motivasjon. Denne vurderingen er situasjonsbetinget, og vil skifte flere ganger i løpet av en samtale eller et møte. Her møter du tre forskjellige deltakertyper:

«Brukeren»

Hos «brukeren» er den indre motivasjonen høy. Samtalepartneren er til stede, klar for og sulten på det som måtte komme. «Brukeren» har gjerne bedt om samtalen selv. Brukeren kan coaches. I faglig sammenheng er «brukeren» i posisjon til å motta faktakunnskap og andres synspunkter. Veiledning, rådgiving og mentoring kan fungere ganske godt overfor en «bruker».

Bruk av coachende tilnærminger hos coachen er ikke helt nødvendig overfor en «bruker», men vil styrke kommunikasjonen ytterligere og hjelpe personen til å reflektere videre over og sette ord på kortsiktige og langsiktige mål og tiltak.
Det er overfor de to neste kategoriene vi trenger en coachende væremåte.

«Besøkeren»

Den indre motivasjonen til en «besøker» er ganske lav. Personen er skeptisk. Denne samtalepartneren er i liten grad til stede på egne vegne, men heller på vegne av noen andre. «Besøkeren» kan være sendt til denne samtalen av en annen, for eksempel av foreldre, av skolen eller av sjefen. Han eller hun er skeptisk eller avventende og lite motivert. For «besøkeren» er denne samtalen lite viktig. Uansett, «besøkeren» er ikke helt klar for å motta faglige påfyll eller synspunkter, og det må benyttes andre metoder enn rådgivning. Fra «besøkerens» ståsted vil det ikke uten videre kunne skje coaching, og gode coachende tilnærminger hos coachen er nødvendig for å bevege samtalepartneren til å bli motivert, til å likne på en «bruker».

«Klageren»

Hos «klageren» er den indre motivasjon svært lav. Denne samtalepartneren har praktisk talt gitt opp. Han eller hun nærmest vet at dette ikke vil fungere, og har holdningen: «Dette vet jeg at jeg ikke får til.» «Klagere» er kanskje tidligere blitt kraftig overkjørt, er egentlig ikke blitt sett og har et stort behov for å beskytte seg. Klageren er typisk «blitt sendt» til (coaching)samtale.

«Klageren» har generelt sterk motivasjon for ikke å ha noen samtale med deg. Overlevelse er det viktigste, både i denne og andre situasjoner. Forandring virker truende. Hos «klageren» går faglig påfyll ikke inn fordi han eller hun mentalt sett er et helt annet sted. Noen typer er den tause østersen, den uforpliktende – «samme det», den kyniske – som har mistet gnisten og ikke lenger har tro på systemet, den trøtte – vedvarende trøtthet og mangel på konsentrasjon, og som lenge har følt seg oversett.

Coaching lar seg ikke praktisere her. Den profesjonelle dialogpartneren må beherske å holde seg innenfor en snever coachposisjon og derfra møte den andre med en coachende tilnærming. Formålet er å oppnå tillit og få beveget samtalepartneren til å bli en besøker. Deretter vil coaching kunne skje.
Fra rådgivende atferd til coachende væremåte

Ledere og ansatte  som engasjeres av  faget sitt og i sin iver prøver å motivere «besøkere» og særlig «klagere», sliter seg ut. Det er som å være møteleder og ha totalt uinteresserte møtedeltakere.

En Erickson coach tilpasser coachingen til sin samtalepartner

Med kompetanse i coachende tilnærmingsmåter er det lettere å se hva som er samtalepartnerens ståsted, – slik at han eller hun kan hjelpes videre. Som i annen organisasjonsutvikling vil innføring av en coachende væremåte best skje ved initiativ fra ledergruppen som presenterer metode og tankesett for ansatte, som igjen er motivert til å ta det med seg ut i dagens arbeide.
Ingen har til nå funnet et «hokuspokus» for å skape motivasjon, men vi mener at det likevel fins motivasjon inne i enhver coachee. Og formålet med å være mer coachende enn før, samt å coache, er å få samtalepartneren til å skifte fokus, til å se muligheter. Det er ofte rolleforventningene som setter møtet mellom coachen og coachee. Coachen blir gjerne for ivrig, slik at han eller hun glemmer sin coachposisjon og sine verktøy. Derfor er det nødvendig med øvelse i forskjellige sider ved coaching, og å trene på hvordan håndtere brukere, besøkere, og klagere.