Siste nytt

KAMPANJE -25% frist 8.desember: Styrk din markedsverdi. Grunnkurs kundefokusert coaching oppstart februar. "Anerkjennende samtaler" (TASC Modul 1).

For deg som ønsker en mer coachende og anerkjennende kommunikasjonsstil for deg selv og de rundt deg, privat eller profesjonelt. For deg som ønsker utdanne deg til coach og mentaltrener basert på den internasjonale ICF-standarden for coaching. For deg som vil hjelpe deg selv og enhver annen person se muligheter og realisere sitt beste seg. For deg som vil beherske hvordan hjelpe (deg selv og) den andre sikre kontroll og "ekstremt grad av resultat-eierskap" i de mest utfordrende situasjoner. For deg som ønsker få frem det beste hos andre med coaching, relasjonsledelse og mentaltrening! Programmet jevnlig forbedret. Se under for kursinnhold. Bli med på gratis minikurs for smakebit og få inntrykk av "nerven" i denne ICF godkjente coachutdanningen og praktiske hverdagsnytten i lederrollen og andre situasjoner.

Ved påmelding skriv "Kampanjerabatt før 8/12-2017= kr. 5.175,-" (veiledende 6900,- minus 25% (1.725,-) for 2,5 dager kurs inkl. kursmateriell, lunsjer og 3 uker ettertrening. Påmeldingsfrist kampanje 8. desember:

Les mer her >>
Meld deg på her >>

Les mer

Gratulerer til norges 5. ICF-coach på MCC nivå: Anna Lebedeva

Det finnes omlag 850 MCC'er i verden og Norges fikk sin 5. MCC i juli! Når man vet at stryk% er ca. 95% i dette praktiske håndtverket på (tredje og høyeste) MCC-nivået, er det ekstra spesielt at Anna valgte gjennomføre ICF-coachsertifiserings-prosessen på engelsk som fremmedspråk. På Annas Facebook-side skriver hun: "Jeg vil gjerne gi uttrykk for takknemlighet til mentorene mine: Carly Andersen, Judy Sabbah, Jan Georg Kristiansen, Leda Turai, mine kunder Maxim Oshurkov, Peter Stefani, Julia Ershova, Luciano Boccucci, Alexey Sidnev for tillatelse til å bruke vår samtale for ICF-akkreditering, Marilyn Atkinson og alle Erickson-teamene for støtte på denne lange og svingete veien. Ja, det er mulig å gjennomføre MCC-nivå coaching i Erickson stil og på fremmedspråk. Takk alle sammen!" #icf #mcc

Les mer

Tips 2: Bruk skaleringsspørsmål

Når passer det med skaleringsspørsmål? Når det viktigste er at den andre tar eierskap til egne mål, egne ferdigheter, egne prioriteringer (viktighet) og egen motivasjon, hva gjør du da som coach? Bruk skaleringsverktøy til å gi coachee en visuell og dermed intuitiv og rask måte å kvantifisere nåsituasjon og fremtidsmål. (Tekster fra boken Profesjonelle dialoger).

Det gjelder å få et inntrykk av og en oversikt over den nåværende situasjonen og den situasjonen man ønsker seg. Dessuten gir skaleringen også coachen en rask forståelse av hvor samtalepartneren befinner seg. Det kan være nyttig for coachen å be om en spesifisering av måloppnåelsen, uttrykt på en skala for eksempel fra 1 til 10. Om det er aktuelt, kan coachen også spørre om hvor motivert samtalepartneren er for å nå målet, og hvor viktig det er for ham eller henne å nå det.

En tenkt samtale kan være

Coach: "Hvor høyt opp vil du komme?"
Elev: "Jeg ønsker meg 8."
Coach: "Hvor synes du at du er i dag?"
Elev: "Jeg mener at jeg er på 4 i dag!"

Coachen spør samtalepartneren om å angi et tallnivå for nåsituasjonen og et tallnivå for den ønskede situasjonen. Det gir coachen og samtalepartneren et felles utgangspunkt for samtalen. Coachen tegner skalaen på et ark som senere gis til samtalepartneren.

Da kan et naturlig neste steg i samtalen være:
"Hvordan kan du bevege deg ett poeng opp fra nåsituasjonen?"

Motløshet er et tegn på at samtalepartneren har svak tro på saken, eventuelt også svak tro på seg selv. Eleven har sannsynligvis mange dårlige erfaringer å
fortelle om, noe jeg som coach ikke trenger spørre etter siden en coach skal være løsningsfokusert. En 4-er er også et tegn på at eleven kan være hva vi kan
kalle en «besøker», dvs. med sterk skepsis til om denne coachingsamtalen med en voksen vil ha noen effekt. Coachen kan her gjerne spørre eleven om han tror
det er noen særlig hensikt i å jobbe med målet direkte opp fra en ferdighet på 3-ern, så lenge den egne motivasjonen er så lavt som 4. Normalt regner en coach med at samtalepartnerens motivasjon bør være over 7–8, tilsvarende også for «viktighet». Ellers vil ikke samtalepartneren ha nok energi til å bevege sin ferdighet selv oppover skalaen. Coachen viser under coachingen tegninger og skisser fra det eleven sier, siden det øker visualiseringen og selvbevisstheten til samtalepartneren. Coachen kan også supplere coachingrollen sin med trenerrollen ved å fortelle om de ovenstående sammenhengene, om tiden tillater det.

Samtalen fortsetter med

Coachen: "Da vil jeg ved hjelp av en tegning med tre skalaer uttrykke det du har sagt."

Nå er målet også målbart. Målbarhet er viktig fordi underbevisstheten vil ha mål som er mest mulig forståelig å gå etter. Vær oppmerksom på om skalabruk
kan komme til å irritere coacheen. Coachen har nåsituasjon og fremtidsmål i tankene som består av fire punkter og er en sjekkliste for coachen til å stille effektfulle spørsmål som kan bidra til en forbedring og tydeliggjøring av samtalepartnerens formulering av sitt mål.