Siste nytt

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og selge inn gjennomførbarhet.

Vi som er leverandører av leder – og coachprogrammer har et stort forbedringspotensiale. Alt fra de store universitetene til store og små konsulent-firmaer har lenge praktisert for mye "wishfull thinking". De har solgt inn drømme-endringer, der for mye av sluttresultatet baserer seg på at kunden selv løser kjerne-problemet på egen hånd; og "10-90% syndromet skjer igjen! kjerne-problemet behøver ikke lenger være som en "svart boks" til undring.

"Hvis du var en elefant med sin elefant-rytter":

Les mer

Coaching er på «rød-lista». Har du noe imot at begrepet går i oppløsning? DEBATT

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Hvis coaching var en plante, er den overplukket og på «rød-lista» , fordi den plukkes med røtter fra både innsiden av bransjen og fra utsiden av markedet. Hvordan kan jeg antyde noe sånt? Vel, mine intuitive "antenner" om markedsutvikling bidro til at Erickson Norge i 1998 (for HR Norge) var kanskje norges 1. kursarrangører med kurstittel "coaching" (noen før oss?). Nå forteller mine antenner meg at om få år kan coaching som begrep gå i oppløsning. Hvorfor? Fordi "faget" nå synes å ha oppnådd sin misjon. Coachingfaget har i mange år vært mye omdiskutert og debattert i Norge og i utlandet. Nå strammer det seg ekstra til fra flere hold. Gjør det noe om coachingfaget forblir utydelig eller ikke?

«Gjort er gjort og spist er spist, og; slik er det med det!», sa muse-bestemor i et dramatisk øyeblikk i Hakkebakkeskogen. Hvis coachene lenge har vært glade og frie som Klatremus (kun med problem om å selge seg selv og faget..); Hva er reven og piggsvinet i skogen?»

Og hvordan bidrar "ekstrem-resultat-lojalitet"; som retning for en unik, ny kommuniserbar misjon for coaching (definert som noe i retning av "Ambisjonen om 100% kundefokus og konfidensialitet"), for et fag som etablerer seg som selvstendig fag og som overlever på sikt?

Les mer

Tips 2: Vit, lytt og forstå for å lykkes

Tips fra en headhunter og rekrutterer: Vit, lytt og forstå for å lykkes Hva er et av de viktigste rådene du har oppdaget Hans, og gitt deg selv i løpet av utdanningen?: «- Vit, lytt og forstå! For alt for ofte mislykkes vi eller er utilfredse med et utfall fordi det vi gjorde ikke ga resultat.
Og ofte skyldes det at vi ikke hadde vært tydelige og ærlige på hva målet var. Derfor ville alle slike tiltak gi samme

resultat; vi mislykkes. Man kan si som kurslederen at ikke noe av dette er nytt og alt dette viste vi egentlig. For noen dager siden avsluttet jeg 3. modul i min coach-utdanning The Art & Science of Coaching hos Erickson.
Jo mer jeg lærer og praktiserer, jo mer imponert og ydmyk blir jeg i forhold til hvilke muligheter og krefter coaching innebærer.
En god ICF-coach skal jo bidra til at kunden selv finner frem til de rette svarene og de rette rådene for seg selv.
Her er noen viktige refleksjoner jeg har gjort meg og som jeg tar med meg i min hverdag;

  1. Vit hva du vil – eller; hva er det egentlige målet? Det kan høres enkelt og banalt ut, men først når du selv har forstått hva det egentlig er som er viktig å oppnå, eller når du har fått andre til selv å innse hva de egentlig ønsker å oppnå, er det mulig å gjennomføre de riktige tiltakene.  Alt for ofte mislykkes vi eller er utilfredse med et utfall fordi det vi gjorde ikke ga resultat. Ofte skyldes det at vi ikke hadde vært tydelige og ærlige på hva målet var. Derfor ville alle tiltak gi samme resultat; vi mislykkes. Tydelige og ærlige mål gir rom for riktige tiltak og ønsket resultat.

  2. Lytt – på ordentlig. Hva er det egentlig du hører? Hva er det egentlig som blir sagt? Hva betyr det egentlig? Hva er det egentlig den andre mener? En god dialog, en god samtale og god kommunikasjon er nødvendig for god forståelse, både privat og i jobb-sammenheng. Da er det viktig å være til stede og virkelig lytte. Igjen; skal vi sammen oppnå resultater, må vi forstå hva som egentlig sies, hva som egentlig menes og hva de egentlige målene er.

  3. Forstå helheten. Eller ”alt henger sammen med alt” som noen en gang sa. Jobber vi sammen med andre mennesker, så jobber vi med hele mennesker. Det å forstå at jobb har innvirkning på privatliv, at helse har innvirkning på jobb og mange andre sammenhenger er viktig. At ting påvirker hverandre, at situasjoner påvirker hverandre og at vi påvirker hverandre er nødvendig forståelse for å få til varig endring og god utvikling. Først da kan vi forstå hva det egentlige målet er, hva som egentlig ligger bak og hva vi må ta tak i for å få varig utvikling.

Dette er bare noen ytterst få refleksjoner jeg har gjort meg så langt i Erickson-programmet. Det er mange, mange andre temaer jeg kunne trukket frem. Man kan si som kurslederen at ikke noe av dette er nytt og alt dette visste vi egentlig. Men det utdanningen så langt har gitt meg er blant annet en bedre evne til å forstå, se sammenhenger, gå i dybden, hente frem, prioritere, skape forståelse, klarhet og tydelighet. Både hos meg selv som leder og medmenneske ser jeg fram til å kunne hjelpe andre til å oppnå det samme. For min del kan gjerne neste modul starte i morgen.

Hans I. Holmen
Partner i De4 Search & Consulting AS
Med 20 års erfaring som toppleder i norske, nordiske og internasjonale virksomheter