Siste nytt

ÆRLIGHET uten tillit = Mulig overgrep. Om coaching, terapi, ICF. DEBATT

Med hjelp av en Addictologi-terapeut gikk coaching-begrepet forrige uke (desember 2017) fra å være «litt varm sten» til ett steg nærmere «lava» i Norge! Fra jobbreise i Riga leste jeg VG på nett’s siste VG-research artikkel rett før leggetid, og jeg klarte ikke sovne igjen. Nå blir det gru-spennende! Jeg regner med at tommel-skruen vris ytterligere mot coaching-ordet, fordi addictologen og hans oppdragsgiver begge refererer til «lederutvikling og coaching», og de holder flagget høyt hevet. Og han og jeg er tilsynelatende i samme bransje! Dette er sterk kost for oss som hegner profesjonelt om coaching-ordet, som noe annet enn «hvasomhelstmedspørsmålstegn?etter». Dommen fra Oslo tingrett er ikke rettskraftig, men Borgarting lagmannsrett har varslet partene om at de vurderer å nekte oppdragsgiver å fremme en anke, skriver VG (9/12-'17). For andre gang på et par uker har jeg støtt på eksperter som fremhever ærlighet som metode for utvikling. Ærlighet er en fin egenskap. Jeg mener at ICF-coachingen sessens er utvikling av ærlighet i coacheens møte med seg selv. Coachens forvaltning av sin egen ærlighet er en nøkkel i diskusjon av hva er coaching!

Les mer

KAMPANJE -25% frist 8.mai: Styrk din markedsverdi. Grunnkurs kundefokusert coaching oppstart februar. "Anerkjennende samtaler" (TASC Modul 1).

For deg som ønsker en mer coachende og anerkjennende kommunikasjonsstil for deg selv og de rundt deg, privat eller profesjonelt. For deg som ønsker utdanne deg til coach og mentaltrener basert på den internasjonale ICF-standarden for coaching. For deg som vil hjelpe deg selv og enhver annen person se muligheter og realisere sitt beste seg. For deg som vil beherske hvordan hjelpe (deg selv og) den andre sikre kontroll og "ekstremt grad av resultat-eierskap" i de mest utfordrende situasjoner. For deg som ønsker få frem det beste hos andre med coaching, relasjonsledelse og mentaltrening! Programmet jevnlig forbedret. Se under for kursinnhold. Bli med på gratis minikurs for smakebit og få inntrykk av "nerven" i denne ICF godkjente coachutdanningen og praktiske hverdagsnytten i lederrollen og andre situasjoner.

Ved påmelding skriv "Kampanjerabatt før 8/5-2018= kr. 5.175,-" (veiledende 6900,- minus 25% (1.725,-) for 2,5 dager kurs inkl. kursmateriell, kurs-forfriskninger/frukt/snacks og 3 uker ettertrening. Påmeldingsfrist kampanje 8. mai:

Les mer her >>
Meld deg på her >>

Les mer

Tips 1: Bruk åpne spørsmål!

Når passer det med åpne spørsmål? Når det viktigste er at den andre tar eierskap til det som sies eller besluttes, hva gjør du da som coach? Vær til stede i øyeblikket, her og nå, lytt på det siste som er sagt og still åpne spørsmål ut fra det.

Dette er, som kjent, spørsmål som ikke kan svares med ja, nei, eller enkeltord. De må besvares med hele setninger og verdiord.  Da får andre en følelse av muligheter og mange veier fremover. Åpne spørsmål fra coachposisjon utvider løsningsrommet i alle samtaler, og skaper forutsetningen for anerkjennende kommunikasjon.

Samtalekvadrantens fire hovedspørsmål er gode eksempler på åpne spørsmål, knyttet til menneskets orientering i fortid, nåtid og framtid.

Ethvert spørsmål mennesker stiller til hverandre, tilhører et av de fire strekkene som følger:

 

• Hva ønsker du å oppnå eller få til?
• Hva vil du gjøre for å nå dette målet?
• Hvilke andre muligheter ser du? Hva kan holde deg tilbake fra å nå målet?
• Hvordan kan du vite at du har nådd målet, når målet er nådd?

De kvadrantiske tankemodellene til filosofen og matematikeren René Descartes har inspirert psykologen Marilyn Atkinson til å utforme det vi kaller den generelle samtalekvadranten, også kalt «coaching-spørsmålenes ABCD». Coaching-kvadrantens hovedspørsmål eller hovedsteg er:

Steg 1: Hva ønsker du å oppnå eller få til?

• Hva må skje i løpet av denne samtalen for at den skal være virkelig nyttig for deg?
• Hva ville være det aller beste resultatet av at vi arbeider sammen?
• Hva ønsker du å oppnå? Når vil du ha oppnådd dette?

Steg 4: Suksess: Hvordan kan du vite at du har nådd målet, når målet er nådd?

• Hvordan vet du at du har nådd målet?
• Hva er da annerledes for deg?
• Hvordan vil andre merke at du har nådd målet?

Steg 2: Hva vil du gjøre for å nå dette målet?

• Hva ville være noen smarte steg for å nå målet?
• La oss tenke oss at vi er ved slutten av neste år, og du har nådd målet ditt helt og holdent (beskriv gjerne). Når du ser deg tilbake – hva var noen av de viktigste tingene du gjorde for å komme dit?
• Når du har sett på andre som har nådd et slikt mål, hva er noe av det smarte de har gjort for å greie det?

Steg 3: Ser du andre muligheter?

• Hva kan holde deg tilbake fra å nå målet?
• Hva kan overraskende komme til å skje, når du er å vei mot målet?
• Hva vil skje dersom du ikke får løst problemet?
• Hva er langsiktige kostnader for deg og andre ved ikke å få løst problemet?

Andre gode eksempler på åpne spørsmål kan hentes fra Mirakelspørsmål-teknikken.

Innled gjerne med en rammefortelling, for eksempel om at medarbeideren i løpet av natten er gjenstand for et mirakel der en engel (humor er et godt virkemiddel) strør tryllepulver over henne. Da hun våkner opp, er alle hindringer borte, og den utfordrende situasjonen er løst. Vær kreativ når du bruker «mirakelspørsmål», og still dem på ulike måter hver gang.

• Hvis et mirakel hadde skjedd – hva ville du ha gjort annerledes da?
• Hvordan kunne du vite at mirakelet hadde skjedd?
• Hva ville du ha sett?
• Hva ville du ha hørt?
• Hva ville du ha følt?
• Hva ellers?

Så, hva må endres for at du skal fortsette å ha det sluttmålet om åpne spørsmål du ønsker?