Siste nytt

For at du skal forstå hva den du snakker med egentlig mener, hjelper det om du hever nivået på lyttingen din.

Witworth og Kimsey-House var tidlig ute med å introduserte de tre nivåene på lytting i læreboken til den ICF-godkjente coachingskolen CTI. Hvis vi lytter aktivt når andre snakker, er det større sannsynlighet for at vi forstår hva de egentlig mener, konstaterer de. Lytting kan foregå på ulike nivåer:

Les mer

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 og 2019 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og studere på sine kunders effekt på sikt, før de selger inn gjennomførbarhet.

Les mer

Mentorcoach-gym: Erfarne Modul 5-coacher er mentorer for yngre Erickson-studenter. Se bildene…

I juni 2010 var vi 24 Erickson-studenter som var samlet på Røde Låven for høstens "mentorcoach-gym". Etter en demonstrasjon, delte vi oss opp og gjennomførte coaching og mentorcoaching. Mentorcoach-gym gjennomføres forut for Modul 4 eksamen i TASC for å styrke Erickson-coachen i tilstedeværelse.

 

Formålet er å styrke Modul 5’ernes ferdighet i å forstå egen coaching – ved at Modul 5-kandidaten gir tilbakemelding på andres coaching. Modul 4’erne får styrket sin forberedelse til dag 4 med praktiske eksamen fra en som er et stykke lenger fremme på kompetansetrappen for rådgivningsfri coaching –som en ”100% kundeforkusert konfidensiell samtale med varig effekt, fordi den andre har ful kontroll på samtalens mål, delmål og formål.” Vi startet kvelden med felles middag. Etter instruks om fremdrift og demonstrasjon av prosessen, gikk hver Modul 4’er coacher til hver sin Modul 5’er. Modul 5’er gir fortløpende positiv mentor-coaching ved å ”trekke ned gardinen” og gi tilbakemeldinger. Alle tok opp på lydbånd det som blir sagt og gjort, for senere å spille av selv og lytte på i egne øvingstriader. Etter en god pause var det tilbakemeldinger, spørsmål og svar i plenum. Selv etter dette var det fortsatt noen av Modul 5’erne som fortsatte kvelden på cafe ut i de små timer.