Siste nytt

ÆRLIGHET uten tillit = Mulig overgrep. Om coaching, terapi, ICF. DEBATT

Med hjelp av en Addictologi-terapeut gikk coaching-begrepet forrige uke (desember 2017) fra å være «litt varm sten» til ett steg nærmere «lava» i Norge! Fra jobbreise i Riga leste jeg VG på nett’s siste VG-research artikkel rett før leggetid, og jeg klarte ikke sovne igjen. Nå blir det gru-spennende! Jeg regner med at tommel-skruen vris ytterligere mot coaching-ordet, fordi addictologen og hans oppdragsgiver begge refererer til «lederutvikling og coaching», og de holder flagget høyt hevet. Og han og jeg er tilsynelatende i samme bransje! Dette er sterk kost for oss som hegner profesjonelt om coaching-ordet, som noe annet enn «hvasomhelstmedspørsmålstegn?etter». Dommen fra Oslo tingrett er ikke rettskraftig, men Borgarting lagmannsrett har varslet partene om at de vurderer å nekte oppdragsgiver å fremme en anke, skriver VG (9/12-'17). For andre gang på et par uker har jeg støtt på eksperter som fremhever ærlighet som metode for utvikling. Ærlighet er en fin egenskap. Jeg mener at ICF-coachingen sessens er utvikling av ærlighet i coacheens møte med seg selv. Coachens forvaltning av sin egen ærlighet er en nøkkel i diskusjon av hva er coaching!

Les mer

KAMPANJE -25% frist 8.mai: Styrk din markedsverdi. Grunnkurs kundefokusert coaching oppstart februar. "Anerkjennende samtaler" (TASC Modul 1).

For deg som ønsker en mer coachende og anerkjennende kommunikasjonsstil for deg selv og de rundt deg, privat eller profesjonelt. For deg som ønsker utdanne deg til coach og mentaltrener basert på den internasjonale ICF-standarden for coaching. For deg som vil hjelpe deg selv og enhver annen person se muligheter og realisere sitt beste seg. For deg som vil beherske hvordan hjelpe (deg selv og) den andre sikre kontroll og "ekstremt grad av resultat-eierskap" i de mest utfordrende situasjoner. For deg som ønsker få frem det beste hos andre med coaching, relasjonsledelse og mentaltrening! Programmet jevnlig forbedret. Se under for kursinnhold. Bli med på gratis minikurs for smakebit og få inntrykk av "nerven" i denne ICF godkjente coachutdanningen og praktiske hverdagsnytten i lederrollen og andre situasjoner.

Ved påmelding skriv "Kampanjerabatt før 8/5-2018= kr. 5.175,-" (veiledende 6900,- minus 25% (1.725,-) for 2,5 dager kurs inkl. kursmateriell, kurs-forfriskninger/frukt/snacks og 3 uker ettertrening. Påmeldingsfrist kampanje 8. mai:

Les mer her >>
Meld deg på her >>

Les mer

HR Norge Kompetanseprisen 2008 til Ullern v.g. skole

Erickson gratulerer sin kunde Ullern videregående skole med HR Norge kompetanseprisen 2008. Rektor Pål Riis og Ericksons Jan Georg Kristiansen har skrevet to bøker sammen.

Teksten under er hentet fra denne linken:

HR Norge Kompetanseprisen 2008 tildeles Ullern videregående skole

Kompetanse- og utviklingsprisen deles årlig ut av HR Norge, og i år går den til
Ullern videregående skole.
 
Prisen er en hedersbevisning som tildeles virksomheter som har gått nye veier innen personal- og organisasjonsutvikling, og som satser på økt eller bredere kompetanse for de ansatte.
 
Ullern videregående skole tildeles Kompetanseprisen for sin dynamiske lærings- og forbedringskultur, hvor både kort- og langsiktige kompetansetiltak er viktige elementer.
 
Prisvinneren har satt kontinuerlig kompetanseutvikling i system, og priskomiteen er imponert over:
•    Solid planlegging og gjennomføring av ulike kompetansetiltak
•    Veien fra nedleggingsvedtak til planlagt utvidelse
•    Fokus og forståelse av satsning på ny ledelses- og prestasjonskultur
•    Kompetansetilbudet er både standardiserte tilbud og skreddersøm etter behov
•    Entusiasmen og en positiv holdning til kunnskapsdeling
•    Satsning på kompetanse innen coaching i kollegiet
•    Collegacoaching (følger timene til en kollega og gir tilbakemelding)
•    Bruk av div tilbakemeldinger og evalueringer som grunnlag for videre kursing
•    Mulighetene for både formell og uformell etter- og videreutdanning
•    Organisasjonsutviklingsprosjekt og systematisk medarbeiderutvikling
•    Evnen til å tenke nytt og iverksette effektive tiltak
•    Bruk av målverktøy i prosessen med å utvikle kollegiet
•    Bruk av kompetansefaglag og tid som settes av til kollektiv kompetanseutvikling
•    Bruk av et modulbasert opplæringsprogram for nye i kollegiet
•    Treningsleir ved oppstart høst for alle elever i 1. klasse med blant annet kompetansekartlegging og sosial tur
•    Har fått til linken mellom ledelsens strategier og mål og de ansatte, alle har tydelige definerte roller og forventninger
•    Er en lærende organisasjon der alle lærer (ledere, lærere, elever), bruker eksterne kompetansemiljø
•    Utarbeidet karriereveier for de ansatte, alle i ledergruppa er internt rekruttert