Siste nytt

"Ekstremt-resultat-eierskap"; en misjon for coaching som overlever som selvstendig fag

(Av Jan G. Kristiansen, MA.coaching, MBA, MCC) Coaching som begrep er mye diskutert og debattert i Norge og i utlandet og kan om få år gå i oppløsning. For å overleve på sikt, tror jeg coaching må fremstå tydelig og tilby noe nytt og unikt i kommunikasjonsfaget, som ikke allerede er tilbudt av sine eldre og mye større"-ing-slektinger: som er veiledning, mentoring, undervisning og ledning, som også et hva et åpent spørsmål er. Uten en slik unikhet i definisjonen tror jeg "coaching" om få år vil bli bli "spist" (assimilert) av sine eldre slektninger.

Les mer

Kvinnelige ledere er flinkere enn menn

til å legge til rette for åpen dialog og kommunikasjon i bedriftene, viser et nytt doktorgradsprosjekt (Lisa Maria Whitehead, Universitetet i Agder) leser vi i Dagens Perspektiv 11.august 2017. Siden "åpen dialog og kommunikasjon" er nøkkelfokuser sett med coachingbransjens briller, tenker jeg med en gang at da har kvinnene i så fall gjennomsnittlig bedre trening i dette enn menn, før de blir målt.  
I sin avhandling «The Theory of Social Identity-driven Voice and Silence», har Lisa Maria Whitehead ved Universitetet i Agder, undersøkt 

Les mer

HR Norge Kompetanseprisen 2008 til Ullern v.g. skole

Erickson gratulerer sin kunde Ullern videregående skole med HR Norge kompetanseprisen 2008. Rektor Pål Riis og Ericksons Jan Georg Kristiansen har skrevet to bøker sammen.

Teksten under er hentet fra denne linken:

HR Norge Kompetanseprisen 2008 tildeles Ullern videregående skole

Kompetanse- og utviklingsprisen deles årlig ut av HR Norge, og i år går den til
Ullern videregående skole.
 
Prisen er en hedersbevisning som tildeles virksomheter som har gått nye veier innen personal- og organisasjonsutvikling, og som satser på økt eller bredere kompetanse for de ansatte.
 
Ullern videregående skole tildeles Kompetanseprisen for sin dynamiske lærings- og forbedringskultur, hvor både kort- og langsiktige kompetansetiltak er viktige elementer.
 
Prisvinneren har satt kontinuerlig kompetanseutvikling i system, og priskomiteen er imponert over:
•    Solid planlegging og gjennomføring av ulike kompetansetiltak
•    Veien fra nedleggingsvedtak til planlagt utvidelse
•    Fokus og forståelse av satsning på ny ledelses- og prestasjonskultur
•    Kompetansetilbudet er både standardiserte tilbud og skreddersøm etter behov
•    Entusiasmen og en positiv holdning til kunnskapsdeling
•    Satsning på kompetanse innen coaching i kollegiet
•    Collegacoaching (følger timene til en kollega og gir tilbakemelding)
•    Bruk av div tilbakemeldinger og evalueringer som grunnlag for videre kursing
•    Mulighetene for både formell og uformell etter- og videreutdanning
•    Organisasjonsutviklingsprosjekt og systematisk medarbeiderutvikling
•    Evnen til å tenke nytt og iverksette effektive tiltak
•    Bruk av målverktøy i prosessen med å utvikle kollegiet
•    Bruk av kompetansefaglag og tid som settes av til kollektiv kompetanseutvikling
•    Bruk av et modulbasert opplæringsprogram for nye i kollegiet
•    Treningsleir ved oppstart høst for alle elever i 1. klasse med blant annet kompetansekartlegging og sosial tur
•    Har fått til linken mellom ledelsens strategier og mål og de ansatte, alle har tydelige definerte roller og forventninger
•    Er en lærende organisasjon der alle lærer (ledere, lærere, elever), bruker eksterne kompetansemiljø
•    Utarbeidet karriereveier for de ansatte, alle i ledergruppa er internt rekruttert

Erickson Coaching Nordic AS

Besøksadresse:
Ullernchausseen 119,
Lilleaker, Oslo

Postadresse:
Postboks 262 Lilleaker,
0216 Oslo

Telefon: 400 41 204