Siste nytt

ÆRLIGHET uten tillit = Mulig overgrep. Om coaching, terapi, ICF. DEBATT

Med hjelp av en Addictologi-terapeut gikk coaching-begrepet forrige uke (desember 2017) fra å være «litt varm sten» til ett steg nærmere «lava» i Norge! Fra jobbreise i Riga leste jeg VG på nett’s siste VG-research artikkel rett før leggetid, og jeg klarte ikke sovne igjen. Nå blir det gru-spennende! Jeg regner med at tommel-skruen vris ytterligere mot coaching-ordet, fordi addictologen og hans oppdragsgiver begge refererer til «lederutvikling og coaching», og de holder flagget høyt hevet. Og han og jeg er tilsynelatende i samme bransje! Dette er sterk kost for oss som hegner profesjonelt om coaching-ordet, som noe annet enn «hvasomhelstmedspørsmålstegn?etter». Dommen fra Oslo tingrett er ikke rettskraftig, men Borgarting lagmannsrett har varslet partene om at de vurderer å nekte oppdragsgiver å fremme en anke, skriver VG (9/12-'17). For andre gang på et par uker har jeg støtt på eksperter som fremhever ærlighet som metode for utvikling. Ærlighet er en fin egenskap. Jeg mener at ICF-coachingen sessens er utvikling av ærlighet i coacheens møte med seg selv. Coachens forvaltning av sin egen ærlighet er en nøkkel i diskusjon av hva er coaching!

Les mer

KAMPANJE -25% frist 8.mai: Styrk din markedsverdi. Grunnkurs kundefokusert coaching oppstart februar. "Anerkjennende samtaler" (TASC Modul 1).

For deg som ønsker en mer coachende og anerkjennende kommunikasjonsstil for deg selv og de rundt deg, privat eller profesjonelt. For deg som ønsker utdanne deg til coach og mentaltrener basert på den internasjonale ICF-standarden for coaching. For deg som vil hjelpe deg selv og enhver annen person se muligheter og realisere sitt beste seg. For deg som vil beherske hvordan hjelpe (deg selv og) den andre sikre kontroll og "ekstremt grad av resultat-eierskap" i de mest utfordrende situasjoner. For deg som ønsker få frem det beste hos andre med coaching, relasjonsledelse og mentaltrening! Programmet jevnlig forbedret. Se under for kursinnhold. Bli med på gratis minikurs for smakebit og få inntrykk av "nerven" i denne ICF godkjente coachutdanningen og praktiske hverdagsnytten i lederrollen og andre situasjoner.

Ved påmelding skriv "Kampanjerabatt før 8/5-2018= kr. 5.175,-" (veiledende 6900,- minus 25% (1.725,-) for 2,5 dager kurs inkl. kursmateriell, kurs-forfriskninger/frukt/snacks og 3 uker ettertrening. Påmeldingsfrist kampanje 8. mai:

Les mer her >>
Meld deg på her >>

Les mer

Finnes det fortsatt en sannsynlig blindsone i alt målsettingsarbeid, selv for oss profesjonelle coacher og konsulenter?

Sannsynligvis, ja! Hvis du tenker på mål som "jeg vil bli bedre til å ..., bli flinkere, øke salget med..., tjene mere.."; og tenker fra "innsiden" (er assosiert) - i så fall opplever du at det er sannsynligvis tungt å oppnå slike mål. Vi Erickson-coacher kaller slike "komparative ord" for "skli-ord-fenomenet" (kilde:Kristiansen, J.G. Masteroppgave University of Derby/UK godkjent 2016). Det blir som å kjøre ambisiøst oppover bratt vei på vinterføre, men med sommerdekk på...

 

 

 

 

 

 

 

Skli-ord er grammatisk sett "komparative adjektiv" som virker demotiverende når utenfor komfortsonen; slike ord brukt kan være ytre tegn på at den emosjonelle hjerne påvirkes og det merkes som lavere energi og tilbakeholdelse; Jan Georg Kristiansen (54), MA.coaching MBA MCC, hevder i sin Masteroppgave (godkjent juli 2016) at det er en fagmessig blindsone og foreslår "Det komparative skliord-fenomenet" som et nyttig supplement til Målsettingsteori med praktisk konsekvens i de fleste situasjoner der motivasjon og målsetting er viktig, når mennesker og team er presset mot kanten av sin komfortsone; Sannsynligvis merker du et når du gjentatte ganger må jobbe med det samme målet, og fortsatt ikke har nådd det. Jan Georg's Masteroppgave er i det akademiske faget Applied (anvendt) coaching for University of Derby i England, fagansvarlig Sally Vanfield i The Performence Solutions.

ESSENSEN: Hvorfor er dette viktig?
1) Komparative skli-ord er egentlig VERDIORD fordi det er tegn på indre forhandlinger hos fokuspersonen; Komparative skli-ord må derfor møtes med dertil varsomhet av coach.
2) Viktig for fokuspersonens EIERSKAP til beslutninger, og videre dialog er sterkt påvirket av coachens respons på Komparative skli-ord.
3) Er NØKKELINFORMASJON fra Fokus personen. NB! masteroppgaven påstår at komparative skli-ord" ("Sliding words") er ikke positivt formulerte målsettinger (som vitenskapelig litteratur påstår og som mange tror), men er heller en (negativt formulert) vekk-fra formulering som inneholder sentrale mål-elementer.
4) Anbefalt reaksjon/respons fra coach avhenger av om Fokus personen er innenfor eller utenfor sin KOMFORT-SONE.

Når coach/konsulent/leder etc. klarer å høre når "Komparative skli-ord" uttrykkes fra Fokuspersonen og inkludere det i dialogen, påvirker det kraftfullt faktorene over.

Som dyktig leder og kommunikator med lytte -ferdigheter på profesjonelt coachnivå med høy tilstedeværelse, oppdager du når en samtalepartner ennå ikke har et godt nok kvalitetsnivå på sitt mål; dvs. indre tro på/lojalitet til beslutning. Med den oppdagelsen vil du kunne rette din nysgjerrighet til å hjelpe kunden i sin forhandling. Når teamcoachen lytter til ledergrupper, er det relativt ofte at "skliord" har sneket seg inn. Det betyr (sannsynligvis/ennå ikke bevist) at medarbeideres "emosjonelle hjerne"  som hører "skliord-målet" føler det som en indirekte kritikk; Dermed kan mål og visjon føles ubehagelig. Resultat: team medlemmer oppfatter skliords-målene som plikt (vekk-fra-mål) og ikke som lystbetont (frem-mot-mål). Og "vekk-fra-mål" er bevist er frustrerende og ikke mulig å oppnå.

Masteroppgaven har ved spørreundersøkelse og litteratur-søk påvist at internasjonal faglitteratur i kommunikasjon og ledelsesfaget ennå ikke synes har fanget opp "skliord"-fenomenet; det er en blind-sone!. Studien har relevans for tunge samtaler som kan gi mang en rådgiver eller coach hodebry! Erickson coaching i Norge har studert fenomenet allerede i flere år. Kan vi vente oss en spennende fagdebatt her? Hva tenker du? Trykk link for Abstract av Masteroppgaven Kristiansen, J.G, 2016 >>.