Siste nytt

For at du skal forstå hva den du snakker med egentlig mener, hjelper det om du hever nivået på lyttingen din.

Witworth og Kimsey-House var tidlig ute med å introduserte de tre nivåene på lytting i læreboken til den ICF-godkjente coachingskolen CTI. Hvis vi lytter aktivt når andre snakker, er det større sannsynlighet for at vi forstår hva de egentlig mener, konstaterer de. Lytting kan foregå på ulike nivåer:

Les mer

Kun 10% av omstillinger fører til synlige endringer (Adferdsvitenskap 2018)

Visste du at 90% av alle omstillings- og endringstiltak, for personer og organisasjoner ikke fører til synlige endringer. Ny forskning bl.a. gjennom nevro vitenskap og hjerneforskning har påvist en serie «90-10% statistikker».
Noen eksempler:
-Ca. 90% av alle by-pass hjerteoperterte klarer ikke endre sine levevaner, selv etter sin leges, sin families og sin egen sterke anbefaling
-Ca. 90% av alle LEAN-prosjekter kan ikke vise til synlige endringer: -"mellom-ledelsen klarer ikke å levere"
-Ca. 90% av alle omstillingsprosjekter ikke kan vise til synlige endringer på ansatte, team eller organisasjon

Symptomer og årsaker til «90-10% statistikkene» kaller vi for "de 4 fallgrubene" for alle omstillinger, som leder-, organisasjon- og coachutviklingsprogrammer er. I 1:1 coaching kaller vi det "de 4 gremlindører".
I 2018 og 2019 vil Erickson Coaching i en rekke artikler belyser forskjellige nøkkelsider ved "løsningene på de 4 fallgrubene" i våre nyhetsbrev.

Bransjen må levere det de lover og studere på sine kunders effekt på sikt, før de selger inn gjennomførbarhet.

Les mer

Finnes det fortsatt en sannsynlig blindsone i alt målsettingsarbeid, selv for oss profesjonelle coacher og konsulenter?

Sannsynligvis, ja! Hvis du tenker på mål som "jeg vil bli bedre til å ..., bli flinkere, øke salget med..., tjene mere.."; og tenker fra "innsiden" (er assosiert) - i så fall opplever du at det er sannsynligvis tungt å oppnå slike mål. Vi Erickson-coacher kaller slike "komparative ord" for "skli-ord-fenomenet" (kilde:Kristiansen, J.G. Masteroppgave University of Derby/UK godkjent 2016). Det blir som å kjøre ambisiøst oppover bratt vei på vinterføre, men med sommerdekk på...

 

 

 

 

 

 

 

Skli-ord er grammatisk sett "komparative adjektiv" som virker demotiverende når utenfor komfortsonen; slike ord brukt kan være ytre tegn på at den emosjonelle hjerne påvirkes og det merkes som lavere energi og tilbakeholdelse; Jan Georg Kristiansen (54), MA.coaching MBA MCC, hevder i sin Masteroppgave (godkjent juli 2016) at det er en fagmessig blindsone og foreslår "Det komparative skliord-fenomenet" som et nyttig supplement til Målsettingsteori med praktisk konsekvens i de fleste situasjoner der motivasjon og målsetting er viktig, når mennesker og team er presset mot kanten av sin komfortsone; Sannsynligvis merker du et når du gjentatte ganger må jobbe med det samme målet, og fortsatt ikke har nådd det. Jan Georg's Masteroppgave er i det akademiske faget Applied (anvendt) coaching for University of Derby i England, fagansvarlig Sally Vanfield i The Performence Solutions.

ESSENSEN: Hvorfor er dette viktig?
1) Komparative skli-ord er egentlig VERDIORD fordi det er tegn på indre forhandlinger hos fokuspersonen; Komparative skli-ord må derfor møtes med dertil varsomhet av coach.
2) Viktig for fokuspersonens EIERSKAP til beslutninger, og videre dialog er sterkt påvirket av coachens respons på Komparative skli-ord.
3) Er NØKKELINFORMASJON fra Fokus personen. NB! masteroppgaven påstår at komparative skli-ord" ("Sliding words") er ikke positivt formulerte målsettinger (som vitenskapelig litteratur påstår og som mange tror), men er heller en (negativt formulert) vekk-fra formulering som inneholder sentrale mål-elementer.
4) Anbefalt reaksjon/respons fra coach avhenger av om Fokus personen er innenfor eller utenfor sin KOMFORT-SONE.

Når coach/konsulent/leder etc. klarer å høre når "Komparative skli-ord" uttrykkes fra Fokuspersonen og inkludere det i dialogen, påvirker det kraftfullt faktorene over.

Som dyktig leder og kommunikator med lytte -ferdigheter på profesjonelt coachnivå med høy tilstedeværelse, oppdager du når en samtalepartner ennå ikke har et godt nok kvalitetsnivå på sitt mål; dvs. indre tro på/lojalitet til beslutning. Med den oppdagelsen vil du kunne rette din nysgjerrighet til å hjelpe kunden i sin forhandling. Når teamcoachen lytter til ledergrupper, er det relativt ofte at "skliord" har sneket seg inn. Det betyr (sannsynligvis/ennå ikke bevist) at medarbeideres "emosjonelle hjerne"  som hører "skliord-målet" føler det som en indirekte kritikk; Dermed kan mål og visjon føles ubehagelig. Resultat: team medlemmer oppfatter skliords-målene som plikt (vekk-fra-mål) og ikke som lystbetont (frem-mot-mål). Og "vekk-fra-mål" er bevist er frustrerende og ikke mulig å oppnå.

Masteroppgaven har ved spørreundersøkelse og litteratur-søk påvist at internasjonal faglitteratur i kommunikasjon og ledelsesfaget ennå ikke synes har fanget opp "skliord"-fenomenet; det er en blind-sone!. Studien har relevans for tunge samtaler som kan gi mang en rådgiver eller coach hodebry! Erickson coaching i Norge har studert fenomenet allerede i flere år. Kan vi vente oss en spennende fagdebatt her? Hva tenker du? Trykk link for Abstract av Masteroppgaven Kristiansen, J.G, 2016 >>.