Siste nytt

Sissel Andersen - "Hva har jeg brukt coachutdanningen min til !" - fremskrittet, fra godt betalt leder, til alene som selvstendig. Stafettpinnen.

Coach-utdanningen er min egen verktøykasse og mulighetsåpner. Coach-utdanningen hos Erickson, har gitt meg muligheten til å til å realisere målet mitt med å komme videre og starte eget firma. Den har gitt meg en verdifull verktøykasse i arbeidet som både lederutvikler, mental trener og foredragsholder. Utdanningen har vært som en reise. Mitt utgangspunkt var et ønske om å bli skikkelig god i coaching-faget. Uttalelsen fra min lederkollega; «hva hindrer deg i å gjøre det da?», husker jeg godt – det ga meg ekstra dytt til å starte på utdannelsen til profesjonell coach. Siden da har det skjedd mye -

Les mer

Personvern - GDPR

Kjære venner, Du har sikkert hørt om den nye databeskyttelsesforskriften ("GDPR") som trer i kraft i 2018. Vi skriver derfor til deg for å fortelle deg at vi har gjort noen endringer i retningslinjene våre, for å kunne styrke dine personvernrettigheter og for å gi deg mer klarhet og kontroll over hvordan vi bruker informasjonen din. Du har sikkert mottatt ganske mange e-postmeldinger om dette allerede, så derfor vil også vi holde dette kort, slik at du kan komme tilbake til coachingen din! Vennligst les de nye vilkårene her og detaljene om hva vi har gjort for å forberede den nye GDPR her.

Les mer

Bruk skaleringsspørsmål

Når passer det med skaleringsspørsmål? Når det viktigste er at den andre tar eierskap til egne mål, egne ferdigheter, egne prioriteringer (viktighet) og egen motivasjon, hva gjør du da som coach? Bruk skaleringsverktøy til å gi coachee en visuell og dermed intuitiv og rask måte å kvantifisere nåsituasjon og fremtidsmål. (Tekster fra boken Profesjonelle dialoger).

Det gjelder å få et inntrykk av og en oversikt over den nåværende situasjonen og den situasjonen man ønsker seg. Dessuten gir skaleringen også coachen en rask forståelse av hvor samtalepartneren befinner seg. Det kan være nyttig for coachen å be om en spesifisering av måloppnåelsen, uttrykt på en skala for eksempel fra 1 til 10. Om det er aktuelt, kan coachen også spørre om hvor motivert samtalepartneren er for å nå målet, og hvor viktig det er for ham eller henne å nå det.

En tenkt samtale kan være

Coach: "Hvor høyt opp vil du komme?"
Elev: "Jeg ønsker meg 8."
Coach: "Hvor synes du at du er i dag?"
Elev: "Jeg mener at jeg er på 4 i dag!"

Coachen spør samtalepartneren om å angi et tallnivå for nåsituasjonen og et tallnivå for den ønskede situasjonen. Det gir coachen og samtalepartneren et felles utgangspunkt for samtalen. Coachen tegner skalaen på et ark som senere gis til samtalepartneren.

Da kan et naturlig neste steg i samtalen være:
"Hvordan kan du bevege deg ett poeng opp fra nåsituasjonen?"

Motløshet er et tegn på at samtalepartneren har svak tro på saken, eventuelt også svak tro på seg selv. Eleven har sannsynligvis mange dårlige erfaringer å
fortelle om, noe jeg som coach ikke trenger spørre etter siden en coach skal være løsningsfokusert. En 4-er er også et tegn på at eleven kan være hva vi kan
kalle en «besøker», dvs. med sterk skepsis til om denne coachingsamtalen med en voksen vil ha noen effekt. Coachen kan her gjerne spørre eleven om han tror
det er noen særlig hensikt i å jobbe med målet direkte opp fra en ferdighet på 3-ern, så lenge den egne motivasjonen er så lavt som 4. Normalt regner en coach med at samtalepartnerens motivasjon bør være over 7–8, tilsvarende også for «viktighet». Ellers vil ikke samtalepartneren ha nok energi til å bevege sin ferdighet selv oppover skalaen. Coachen viser under coachingen tegninger og skisser fra det eleven sier, siden det øker visualiseringen og selvbevisstheten til samtalepartneren. Coachen kan også supplere coachingrollen sin med trenerrollen ved å fortelle om de ovenstående sammenhengene, om tiden tillater det.

Samtalen fortsetter med

Coachen: "Da vil jeg ved hjelp av en tegning med tre skalaer uttrykke det du har sagt."

Nå er målet også målbart. Målbarhet er viktig fordi underbevisstheten vil ha mål som er mest mulig forståelig å gå etter. Vær oppmerksom på om skalabruk
kan komme til å irritere coacheen. Coachen har nåsituasjon og fremtidsmål i tankene som består av fire punkter og er en sjekkliste for coachen til å stille effektfulle spørsmål som kan bidra til en forbedring og tydeliggjøring av samtalepartnerens formulering av sitt mål.